söndag 7 oktober 2012

Tjurruset 2012

Igår var det då dags för säsongens sista tävling. Vädert var fantastiskt och jag såg fram emot en hel dag tillsammans med kollegorna. Min trogna hejarklack, Lina, skjutsade oss till Åkersberga. Agneta och jag gjorde oss klara för start. Vi var utrustade med gamla kläder och skor som vi själva dubbat genom att skruva i skruvar i sulan och sen knipsa av skruvhuvudet med en avbitartång. Klockan 12.15 gick startskottet. Banan var 10 km och vi hade fått information om att den var extremt krävande i år. Och det var den, fast inte på samma sätt som en vanlig 10-km bana kan vara. Efter en kilometer kom vi till nåt som liknade en slalombacke som vi skulle upp för. Det var bara att börja gå och försöka att inte halka i leran. Sen var det ömsom jogg, ömsom gång på smala stigar och i helt obanad terräng. Krypa under och hoppa över nedfallna träd, hinder som de placerat ut samt klättra upp för stup. Och sen var det ju vattnet. På ett flertal ställen leddes vi ut i kärr som vi skulle gå igenom. Det var rätt djupt och jag tyckte det var rätt obehagligt. Det var svårt att få fotfäste och man sjönk ner i dyn och det var många som ramlade i det kalla vattnet. På slutet fick vi vada ca 1 km i ett dike som var fullt med stinkande lera som nådde vissa ända upp till hakan. Så otroligt äckligt! Men jag och Agneta kom i mål efter 1 tim och 32 min, knappt anfådda men väldigt smutsiga.

Efter loppet fick vi korv och bubbel i Morningstarts uppvärmda tält, det kändes som en otrolig lyx. Erik och Josefin stod för serveringen och George förevigade händelseförloppet. Killarna startade när vi kom i mål och de fick det betydligt värre. Banan var mer uppsprungen och många hade helbadat i lera och på vissa ställen var de tvungna att simma. På upploppet såg vi lergubbar i olika former komma springade och det var svårt att känna igen någon eftersom både ansikte och nummerlapp var täckt av lera. Alla i vårt lag tog sig i mål och vi hade en trevlig och solig dag i Åkersberga.

På kvällen var det mingel och prisutdelning hos Morningstar. Agneta och jag delade priset som Bästa dam och vårt lag vann priset som bästa lag. Vi åt god buffé, drack bubbel och vin och pratade löpning. Sen gick tog vi en drink på stan innan vi avrundade kvällen på McDonald's. Tack Morningstar för en mycket trevlig dag och kväll!

Det var kul att prova på Tjurruset men jag tror inte jag kommer göra det igen. Det gick inte att springa under stora delar av banan och skaderisken är väldigt stor, så i fortsättningen håller jag mig till mer traditionella löpartävlingar. Gärna i terräng men inte där man måste vada och simma i stinkande kärr och diken.


Före...

...och efter
 
Förtäring och förfriskningar i Morningstars tält
 
Mikael i mål som första herre i vårt lag

Markus har badat i gyttja
 
Josefin rengör Per med lite bubbel
 
Bye, bye gamla trotjänare. De åkte i papperskorgen
 
Våra priser!
 
Jag hade FF (familjefritt) i natt för Perry var med barnen hos kusinerna, så jag kunde ta en rejäl sovmorgon imorse vilket var välbehövligt. Idag har vi varit hos goda vänner i Ursvik och haft en riktigt härlig utedag med barnen. Vi grillade korv och hamburgare till lunch och sen gick vi en lite äventyrsbanan för barn som finns där. Barnen sprang omkring på grönområdena och även Samuel hängde med. Nu har vi ätit hämtmat och det är dags för nattning. Hela familjen är härligt trötta och rosiga om kinderna så vi kommer nog sova gott i natt.

Elsa, Timothy och Samuel balanserar

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar