torsdag 25 oktober 2012

Sol ute, sol inne...

Imorse fick jag sällskap av två små killar i sängen. Timtohy och Samuel låg där och myste i fler minuter innan de började busa omkring. Timothy var förväntasfull inför maskeraden på förskolan och ville iväg tidigt. Jag hade stämt träff med Nadja och Mattias för att gå till öppna förskolan och ville för en gångs skull gå lite senare. Men halv-9 var vi påväg. Timothy i svarta kläder för han var katt idag. När vi kommer fram satte han på sig sin kattmask, varpå ett av de kloka barnen säger till mig att man inte får ha mask på sig för vissa barn kan bli rädda. Eftersom barnen alltid brukar ha rätt så övertalade jag Timothy att ta av sig masken, jag såg att han blev besviken men han gjorde som jag sa och bet ihop. Sen fick vi låna ansiktsfärg för att måla honom istället och då vart allt bra. Pedagogerna berättade att de mailat ut att barnen inte fick ha mask och jag kände mig som en dålig mamma på alla sätt. Jag som är föräldraledig tar mig inte ens tid att läsa instruktionsmailen ordentligt och dessutom gjorde jag Timothy besviken. Skärpning Ally!

Medan jag väntade på mitt sällskap till öppna förskolan passade jag på att ringa Tingsrätten och fråga hur det går med vårt adoptionsärende. Vi är fortfarande inte Samuels vårdnadshavare i juridisk mening och därmed har vi inte någon rätt att få föräldrapenning eller adoptionsbidrag. Vi kan heller inte ställa Samuel i kö till förskolan eller ge honom fler namn, så hos Skatteverket heter han inte Samuel ännu utan har kvar sitt koreanska namn. Men beskedet jag fick var att det dröjer minst en månad till innan beslutet vinner laga kraft. Så vi fortsätter vänta, vilket vi blivit ganska bra på vid det här laget.

Besöket på öppna förskolan var toppen. Samuel var med på hela sångstunden och tyckte det var kul. Sen lekte han lite och fick lunch innan han somnade i vagnen på två minuter. Jag tog bussen till stan för att handla ett par byxor som lämpar sig för utomhusaktiviteter. Nu är jag trött på att stå och frysa i parken i mina jeans. Det blev ett par byxor i Haglöfsbutiken på Norrlandsgatan. De är vindtäta och vattenavvisande men ser ändå ok ut att ha i stan, de blir perfekta i parken i vinter. De var rätt dyra så när jag kom hem surfade jag lite och såg att jag kunde få dem 300 kr billigare på nätet. Så jag packade genast ner dem i påsen igen för att lämna tillbaka dem. Men sen tänkte jag efter lite. Jag gillar verkligen att handla i Haglöfsbutiken. De är kunniga, hjäpsamma och engagerade och butiken är modern, snyggt inredd och inbjuder till köp. Så det är klart att det är lite dyrare att handla där än på nätet. Och jag vill ju ha hjälp och råd när jag ska handla dyra outdoor kläder, så jag bestämde mig för att det var värt 300 kr extra och valde att behålla byxorna. Undrar vad smålänningen jag bor med tycker om det resonemanget?



Snygga och funktionella
Sen var det lunch hemma hos en kollega på Söder med efterföljande fika i parken. Supertrevligt och tiden rusade iväg, liksom jag fick göra för att hinna till förskolan. Trots att jag kom 30 min senare än vanligt fick jag en arg blick av Timothy för han var som vanligt inte klar. Efter lite lirkande fick jag med honom hem. Det blev en kylig promenad längs kajen innan vi äntligen kom hem. Och då fick Timothy vara katt!
Sötaste katten i stan

Kvällen förflöt lugnt, det verkar som barnen känner på sig att det inte finns så mycket utrymme att bråka när de bara har en trött mamma hemma. De lekte själva medan jag lagade mat. Båda gillade rödspättan och åt massor. Sen var det badning och duschning av båda innan det var dags att lägga Samuel. 25 min nattning får jag vara nöjd med. Sen sagostund för Timothy. Kl 20 sov båda och jag ska slappa i soffan. Det är egentligen träningsdag men eftersom Perry inte är hemma blir det te, popcorn och kokosbollar i soffan istället.

Det har varit en mycket bra dag idag :)!

1 kommentar:

  1. Är inte kokosbollarna slut snart :)?
    FinTim, han kan vara påskhare nästa år

    SvaraRadera