onsdag 24 oktober 2012

Aktiv onsdag

Idag var vi i Blecktornsparken tillsammans med Olga och hennes son. Vi hade tänkt vara ute men det var kallt och ruggigt imorse så vi gick in på den öppna förskolan. Kl 11 var det sångstund och den var jättetrevlig. Det var flera barn som var över 1 år så Samuel var inte utmärkande med att vara äldst som han brukar. Efter sångstund och lunch slocknade han i vagnen efter den vanliga kampen om att få ned honom i vagnen, en kamp som mamma alltid vinner men som är nog så jobbig. Samuel skriker och är som en sprättbåge och alla i närheten tittar. Men när han väl lagt sig ner sover han som en stock inom två minuter. Vi gick och åt lunch på Söder och sen promenerade vi hemåt men hoppade på 71:ans buss istället.

Det blev en kort utflykt till Sickla eftersom jag var på jakt efter maskeradkläder till Timothy. Imorgon ska de ha maskerad på förskolan och barnen får vara utklädda till djur. Jag köpte en kanindräkt till honom igår som han älskade och sprang omkring i hemma. Men efter ett tag konstaterade han att den var alldeles för varm och sa att jag måste lämna tillbaka den.

Söt liten kanin
 
Så idag fortsatte alltså jakten. Leksaksaffärerna är fulla av Halloweenkläder men djurdräkter fanns det inte några alls. Till slut köpte jag två olika masker, en musmask och en kattmask. Jag tänkte att han får ha svarta kläder och ett rep som svans så blir han katt, eller råtta. Det verkade gå hem och Timothy var nöjd, hoppas han även är det imorgon.
 
En liten mus
 
Sen hämtade vi Timothy. Han hade haft en hård dag på förskolan och ramlat vid två tillfällen, inget allvarligt men tillräckligt för att han skulle bli ledsen. Som tur var fanns de fina pedagogerna till hands för att trösta. Ibland är det skönt att få vara liten trots att man är 5,5 år och bland de äldsta på förskolan.
 
Vi skyndade oss hem och åt ett snabbt mellanmål innan vi skulle iväg till Lena och Gilda. Båda killarna fick på sig finjackor och finskor innan vi rusade iväg i full fart till tvärbanan. Jag kände mig som mamman i en saga jag läste när jag var liten. Kappan och håret fladdrar i vinden när hon rusar iväg till bussen med ett barn i vagnen och det andra, som håller i vagnen, hängande som ett horisontellt streck. Men läget var helt under kontroll och vi hann precis fram till kl 17 och jag var knappt ens svettig. Det blev en trevlig kväll och tiden gick alldeles för fort. Kusin Hanna var på besök ifrån Piteå och vi firade Gilda som fyllt år, Samuel som kommit till oss, Lenas nya jobb och Timothy lite för att han (ibland) tar så fint hand om sin lillebror. Det blev god och nyttig mat, lite bubbel och vin och till sist en smarrig tårta.
 
Fina tjejer och smarrig tårta
 
Kl 19 kom Perry och hämtade oss och då var Samuel så trött att han skrattade och grät om vartannat. Timothy var speedad av socker och jag glad av bubbel och vin. Hemresan gick bra liksom nattningen, kanske jag borde dricka vin lite oftare? Ikväll blir det tidig sänggång för imorgon väntar ytterligare en intensiv dag. Och den kommer inte ta slut förrän båda barnen sover, eftersom Perry ska på firmafest. Godnatt!  
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar