lördag 22 september 2012

Från löpare till joggare på en vecka

Det har gått en vecka sedan Stockholm halvmarathon och jag har inte tagit ett löpsteg. Jag har varit förkyld och helt uttömd på energi och jag tänkte ge kroppen en chans att återhämta sig lite. Idag var det dock dags att göra come back på Södermalm runt, ca 11 km. Inte ett ont anande gav jag mig iväg i regnet. Inte kunde jag i min vildaste fantasi föreställa mig att vilan skulle få så oanade följder, enbart negativa. På en vecka hade kroppen totalt glömt bort hur man springer. Muskelminnet hos mig verkar vara obefintligt. Benen kändes tunga och osynkade, lungorna minimala och armar och axlar stela och ömma. Hur kunde detta här hända? Och så snabbt? För en vecka sen räknade jag mig själv som löpare, nu är nog joggare en mer passande benämning för den plågsamt långsamma förflyttning framledes som jag ägnade mig åt idag. För övrigt första rundan med långa tights den här säsongen. Men jag var nöjd att jag kom ut i alla fall och passade på att handla på Coop på vägen hem, så helt förgäves var det inte.

Det kommer förhoppningsvis bättre tider. Fram tills dess får jag ägna mig åt lite sporadisk träning när jag känner för det och när det finns tid. Framför allt ska jag se till att foten blir bra igen. Och om man tänker efter så har jag ju faktiskt sprungit två halvmaror och två helmaror i år samt fått barn, så det kanske inte är så konstigt att kropp och själ är lite trötta. Kvar på årets program står Lidingöloppet och Tjurruset, där jag har bestämt att ställa upp i det senare. Det blir en rolig lagtävling med hurtiga kollegor och sedan trevlig mingelfest på kvällen. Huruvida jag ställer upp i Lidingöloppet bestämmer jag på torsdag.

Efter min come back runda väntade en lugn lördagkväll med familjen. Vi tittade på ett program om "Ö till ö" och jag frågade Perry om han ville vara i lag med mig. Det ville han inte så jag får väl försöka hitta en annan partner som kan dra mig runt öarna. Ett annat år kanske... När barnen somnat lagade vi god middag och drack lite vin. Eftersom vi hade besök igår kväll och konsumerade endel alkohol blir det hyfsat tidig sänggång ikväll. Imorgon har vi inget inplanerat och det känns otroligt lyxigt. Hoppas på fint väder och glada barn :)!

2 kommentarer:

  1. Låter som din löpning kommer få fylla en mer avkopplande funktion än prestationsinriktad ett tag framöver. Din egentid. Ska springa första gången sedan halvmaran imorrn. Upp till bevis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir nog så, ska bli rätt skönt. Hoppas din come back gick bra!

      Radera