lördag 22 september 2012

Bara att bryta ihop och gå vidare

Igår var ingen bra dag, som Timothy brukar säga. När han vaknade var det första han sa: Idag har jag vaknat på fel sida! Efter en stökig morgon där barnen bråkade konstant kom vi till förskolan alldeles för sent och lämningen var inte så munter, vilket aldrig känns bra. Väl hemma tillbringade jag ca 1 timme i telefonen med Trygg Hansa för att reda ut vad vi har för möjlighet till ersättning i samband med vattenläckan i köket. Det var som jag trodde, inget förutom att vi får ett nytt golv. Samuel och jag åkte sedan och helg-handlade. Han var trött och halvsov i kundvagnen och grät hela tiden medan jag försökte snabba på processen. Efter att ha släpat upp honom, vagnen och två stora matkassar från garaget var jag genomsvettig. Inser att det nog finns vissa fördelar med att ha ett hus...

På eftermiddagen kom en man ifrån Byggsnabben, de som ska fixa vårt golv, och avkunnade domen. Diskmaskinen måste tas bort, en avfuktare ska installeras och torka upp det drabbade området i ca 3 månader. Sedan ska ett nytt golv läggas i hela köket och matplatsdelen i lägenheten. I värsta fall måste de ta upp ett hål i väggen in till sovrummet också, ifall fukten spridit sig dit. Hur vi ska överleva 3 månader utan diskmaskin vet jag inte, och att ha en avfuktare som står och brummar i lägenheten dygnet runt är heller ingen dröm. Men vi har inte så mycket val, det är bara att bryta ihop och sen bita ihop och stå ut. Jag kommer dock köpa en bänkdiskmaskin så fort som möjligt.

Hämtningen på förskolan blev dagens ljuspunkt. Vi följde med Alicia till parken och lekte och sedan blev det middag hemma hos oss. Barnen lekte och det var trevligt med lite besök. På kvällen hade jag planerat att ta en löptur i det fina vädret, Södermalm runt, men jag var så slut så jag orkade helt enkelt inte. Istället förvandlades jag till en gnällig och missnöjd fru som beklagade sig över hur jobbig dagen, ja faktiskt hela veckan, varit och hur jobbigt det är att vara hemmafru. Stackars Perry som behövde höra på detta. Sen gick jag och la mig, hade nattpasset men sov några timmar sammanhängande innan det var dags för Samuel att börja sova oroligt.

Idag var Timothy ledig. Dagen började ganska bra och barnen var glada. Vi tog Saltsjöbanan till Sickla för att gå till BVC på 5-årskontroll och för att ta en sista vaccination. Allt gick jättebra och sköterskorna verkade nöjda. Jag vet inte om de såg på mig att jag var lite trött och sliten, för de sa gång på gång att det är jobbigt i början när man går från ett till två barn men att det blir bättre. Timothy var tapper när han fick sprutan. Jag såg att det gjorde ont men han sa inte ett knyst. Belöningen blev en cheeseburgare på McDonald's, ett klistermärke och en ny tröja. Sen var det full fart hem för vi skulle få besök från Östhammar.

Eftermiddagen och kvällen var mycket trevlig. Vi var i Bleckan och de stora barnen lekte jättebra. På kvällen lyckades vi ordna en middag med både champagne, lite förrätt på stående fot, varmrätt där alla satt vid bordet samtidigt en stund samt efterrätt. Inte illa!

Härliga höstfärger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar