söndag 25 november 2012

Söndag på stan

Gårdagen förflöt ganska lugnt. Vädret var inte så uppmuntrande så vi var inne hela dagen. Timothy hade playdate med Olle så de lekte hela eftermiddagen. På kvällen åkte vi till Xiangköket på Frejgatan och träffade kompisar och åt en utsökt middag. Det blev ungefär samma rätter som förra gången och de var minst lika goda nu. Det blev som vanligt en tidig hemgång för oss på grund av Samuel, men vi är tacksamma att vi kan ha med honom på restaurang så det gör inte så mycket.

Idag hade Timothy bestämt att vi skulle till NK och kolla julskyltningen och han skulle träffa tomten. Och så blev det. Årets julskyltning är fantastisk och Timothy sprang mellan de olika fönstrena och tittade och skrattade. Han stod tålmodigt i kö till tomten och gick själv fram och överlämnade sin önskelista. Men sen blev han nog lite tagen av stundens allvar för han såg lite besvärad ut när han satt i tomtens knä. Efter tomtebesöket var Timothy hungrig och som vanligt ville han ha sushi. Efter 8 laxbitar och ett antal skålar misosoppa var han redo för nya utmaningar. Vi föreslog att vi skulle gå till BR-leksaksaffär så att Timothy kunde peka ut några saker han önskar sig. Timothy säger då: Men mamma, det är försent för jag har ju redan lämnat min önskelista till tomten. Mamman drar då till med att ibland måste föräldrar hjälpa tomten att köpa vissa julklappar för tomten har så väldigt mycket att göra, samtidigt som hon funderar över hur länge man egentligen ska lura sina barn att tomten finns på riktigt. Timothy nöjde sig med svaret och vi gick till BR.

Timothy framför NKs skyltfönster

Timothy och tomten kollar in önskelistan

Efter besöket på BR gick killarna åt sitt håll och jag åt mitt. Jag skulle på brunch med tjejerna på Rival men först blev det en liten shoppingrunda med Lina, och som vanligt hittade jag precis det jag sökte. Det blev ett par fina mockastövlar som sitter som gjutet. Så nu har jag shoppat färdigt till mig själv för i år. Brunchen var över förväntan. Fräsch och prisvärd mat i mycket trevlig miljö. Rekommenderas starkt!

På kvällen började vi röja i köket för imorgon kl 7.30 kommer golvläggarna och ska bryta upp golvet. Det ska bli skönt att få det gjort och vi är glada att det blir klart innan jul. Och den sista november kommer en mäklare hit för att göra en värdering av lägenheten, första steget taget mot flytten till förorten. För en gång skull är båda barnen nattade före kl 20, vilket innebar att vi kunde titta på Solsidan "live". Inte mycket träning den här veckan men nu börjar vi i alla fall bli lite friskare så imorgon är det äntligen dags :).

Idag åt jag säsongens första stora skumtomte. I år är de inplastade vilket innebär att de inte får samma torra yta och att de inte är lika sega som förr om åren. Men de är helt ok nu med och de är och förblir en favorit bland julgodiset.

Första skumtomten i år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar