tisdag 27 november 2012

Glad, påhittig och energifull mamma sökes

Idag var det RIKTIGT marathonväder! Och är det inte lite typisk att det är extra dåligt väder just de två dagarna när Samuel och jag verkligen inte bör vara hemma i lägenheten. I normala fall är vi ju inte hemma särskilt ofta på dagarna, det är snarare rätt sällan han sover hemma. Men igår och idag hade det varit lämpligt, särskilt eftersom han just nu är inne i en gnällperiod och inte alls särskilt trevlig att ha med sig ute bland folk. Jag tror det beror på att nya tänder är på gång, men man vet inte. Så det är bara att försöka härda ut.

Idag åkte vi till IKEA och där fick Samuel springa omkring på de stora ytorna. Sen åt vi en tidig lunch innan han somnade i vagnen, bara för att vakna superarg 35 minuter senare. Så det blev en snabb avfärd och eftersom jag inte hade någonstans att ta vägen åkte jag hem. Hemma var det full fart, två snickare och två rörmokare var på plats och de blev inte direkt glada över att se mig och Samuel. Golvet var nästan klart så rörmokarna höll på att koppla in diskmaskinen. Jag ställde en fråga till en av dem och fick då ett osannolikt otrevligt svar. Och han tycktes aldrig vilja sluta utan malde på och malde på med sina spydigheter. Till slut blev jag riktigt arg och sa ifrån, då gick hans kollega emellan och sa att allt var lugnt och att de skulle fixa osv. Men maken till otrevlig männsika har jag aldrig träffat. Så ska ni anlita rörmokare bör ni undvika Tyresö VVS. Byggsnabben som fixade golvet kan jag däremot rekommendera. 

Efter att ha hämtat Timothy var jag rätt mör och kände mest för att dra en filt över huvudet, men det såg ut som kriget hemma så det var uteslutet. Jag satte barnen framför TV respektive iPad, inte bra, och började städa upp efter hantverkarna. Sen lagade jag en osedvanligt onyttig och tråkig middag; falukorv och makaroner, som barnen dock uppskattade mycket och åt utan att klaga. Efter middagen blev det mer TV-tittande i väntan på Perry. Jag kände mig som en superdålig mamma men var för trött för att orka göra nåt åt det.

Nu har vi nattat två rätt arga killar och jag känner mig deppig och lite ledsen och funderar på vad jag gör fel med barnen. Ska man inte låta dem titta på TV, hålla på med iPad och dator bara för att de blir arga när de ska stänga av? Eller hur göra man? Vi har försökt med timer, försökt säga hur lång tid det är kvar hela tiden, kört den hårda vägen med att bara stänga av och den mjuka vägen med att de får se klart programmet eller spela klart banan de håller på med. Men ändå blir det arga och sura miner ibland. Någon som har bra tips? Nu har vi bett Timothy komma med förslag på hur vi ska göra för att det ska fungera bättre.

Nu ska Perry och jag försöka återställa ordningen i lägenheten. Det återstår bara några smågrejer för målaren att fixa sen är det klart. Det blir en tidig sänggång ikväll och jag har fått lov att sova på soffan. På torsdag kommer våningsängen och då kan vi turas om att få sova ordentligt. Jiipeee! Långa dagar med gnälliga barn och bråkiga hantverkar blir man ju inte piggare av direkt. Men imorgon blir en bättre dag!

Nytt golv...

...och diskmaskinen på rätt plats

Timothy tyckte det var som ett dansgolv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar