tisdag 13 november 2012

Den som spar han har

Imorse tänkte jag att Samuel och jag skulle vara ute på förmiddagen innan vi skulle äta lunch med Åsa i Nacka forum. Men när vi var påväg hem från förskolan ringde elektrikern och undrade om han kunde komma förbi och fixa eluttaget som bränt sönder av avfuktaren, plus att vi ville ha ett nytt uttag och ytterligare en dimmer i lägenheten. Så vi fick sätta full fart hemåt. Samuel var dock lycklig över att han fick springa en bit på kajen och accepterade att sätta sig i vagnen efter en kvart.

Liten kille på kajen
 
För att fixa ett eluttag vid köksön var elektrikern tvungen att dra elen från uttagen bakom kyl- och frys, vilka sitter längst bak i överskåpen. Så jag fick tömma det ena skåpet, spritskåpet. Det var nästan lite pinsamt att man har ett helt skåp fullt med sprit, observera inget vin, champagne eller öl står där av den enkla anledningen att det är proppfullt. Det fanns flera obrutna flaskor vodka med olika smaker, flera liter Martini, sherry, Jägermeister, tre olika sorters gin, glögg, congac, calvados, whiskey, drygt en liter Cointreau mm. Det sistnämnda är kvar sedan tiden då vi gjorde Cosmopolitans, och hur länge sen är inte det... Elektrikern sa inte så mycket utan konstaterade bara att vi har ett välfyllt spritförråd. Jag tänkte att jag skulle slänga lite av sånt vi aldrig dricker, men när vi kom hem på eftermiddagen var det hög tid att fixa middag så alla flaskorna åkte upp i skåpet igen. Och där lär de väl stå kvar ett tag till.
 
Den som spar han har
 
Vid lunchtid åkte jag och Samuel till Nacka Forum för att träffa med Åsa. Vi åt indisk mat  till lunch och Samuel sov nästan hela tiden. Sen vaknade han och var på ett uselt humör och det höll i sig under hela eftermiddagen. Jag hade tänkt ta en härlig promenad längs vattnet i Nacka strand och njuta av det fina vädret, och visst blev den en promenad men den var knappast njutbar. Samuel skrek i vagnen i typ 20 minuter, han var hungrig och övertrött men vägrade sova. Så småningom lugnade han ner sig och satt snällt i vagnen.
 
Kunde varit en härlig promenad, fin utsikt i alla fall
 
När vi kom till förskolan för att hämta Timothy möttes vi av en fräsande arg kille som skrek att jag kom förtidigt, idag med. Ja, ibland är man inte så poppis. Men jag påminde Timothy om att vi skulle hem och packa för imorgon ska han åka till farmor och farfar i Småland. Han ska vara där själv till på lördag då vi hämtar honom. Så vi fick med oss Timothy och båda killarna var hyfsat glada när vi kom hem.
 
Jag fixade middag och sen kom Perry hem och jag rusade till gymet och hann precis till spinningpasset. Jag spinnade som en galning idag, glad över att jag känner mig nästan frisk igen, och sen sprang jag hem och nattade en supermammig Samuel. Perry och Timothy hade packat enligt den packlista som Timothy ritade igår. Finjacka och klackskor skulle med, med klackskor menade han sina Timberlandkängor, och även en Angry Birds-kudde. Så nu är han redo för avfärd. Det blir spännande att se hur det går att köra till Norrköping, där vi ska möta farmor och farfar, med killarna imorgon. Planen är att Samuel ska sova påvägen dit, men sånna planer brukar ju gå om intet så jag har laddat DVD, iPod och iPad och Timothy har tagit med sina hörselskydd. Och han har lovat att jag kan låna dem när jag och Samuel åker hem till Stockholm igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar