torsdag 8 november 2012

Konst och mat

Igår var vi på utflykt till Artipelag på Hålludden.


Än en gång fascineras jag av stillheten, arkitekturen, ljuset och framför allt maten. Vi åkte dit tillsammans med Mattias och Emmie och tog bussen från Slussen till Värmdö marknad, för att sen ta en gratisbuss sista biten. Samuel somnade ganska snart i vagnen medan Mattias delade sin frukost med Emmie.

Frukostdags
 
Det var ganska många besökare på Artipelag trots att det var onsdag. Vi började med att äta lunch. Vi tog den prisvärda buffén och unnade oss en öl till det. Barnen smaskade på bröd och pasta och lite annat som de kom över.
 
Lyxlunch för föräldralediga
 
Finlunch för de små
 
Sen besökte vi utställningen "Upplyst". Vi fick en privat guide som följde med oss runt i salarna och berättade om konstverken och konstnärerna. Barnen satt i varsinn Babybjörn och trivdes ganska bra. Det är grundarna till Babybjörn som finaniserat Artipelag och därför finns det bärselar att låna, liksom barnstolar i mängder i restaurangen. Det finns konstverk både inne och ute. Egentligen får man inte fotografera konstverken, men som guiden sa, jag kan ju inte hindra er ifrån att fotografera utsikten och då kan det hända att det kommer med ett eller annat konstverk. Och utsikten kan man inte få nog av även om det är svårt att fånga känslan på bild.
 
Kängurumamma
 
Annika Liljedahs skulpturer

 
Tiden gick lite för fort så vi hann inte promenera så långt på strandpromenaden innan det var dags att rusa till bussen. Är det något som är lite mindre bra med Artipelag så är det kommunikationerna, men det går att ta sig dit med kommunala färdmedel.
 
En kylslagen promenad längs vattnet
 
Sen var det dags att åka till förskolan för att hämta storasyskonen. Vi var lite tidiga och passade på att ta en fika på Fogia innan hämtningen. Gårdagens bullar till halva priset blev helt ok efter några sekunder i mikron och nygjorda chokladbollar.
 
Fikadags!
 
På kvällen skulle jag gå och träna på gymet men däckade i soffan kl 20 och kom aldrig igång igen så jag gick och la mig halv-10. Jag tror jag har nån infektion i kroppen. Halsen är inte bra och jag har knappt nån röst. Så idag blir det öppna förskolan på förmiddagen och sen hem och vila på eftermiddagen så att jag är pigg till minglet på Hotellet ikväll.
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar