fredag 14 december 2012

Mitt liv som Duracell-mamma

Idag hade vi inget inplanerat och det kändes skönt. Imorse ringde jag till Vårdcentralen för att kolla om de hade en tid åt Timothy. Den sista tiden har vi upplevt att han växlar mellan att höra väldigt dåligt, kan iof bero på trots, och att vara extremt ljudkänslig. Så jag ville kolla om han hade nåt i öronen. Vi hade tur och fick komma kl 10. Och mycket riktigt hade han en stor vaxpropp, typ 2 cm, i ena örat som läkaren spolade ur med vatten. Timothy var jätteduktig och sa själv att det kändes mycket bättre efteråt. Nu återstår det att se om han blir mer harmonisk utan vaxpropp. Efter Samuels obligatoriska raseriutbrott när vi skulle gå, lämnade vi Sickla Hälsocenter med buller och bång.

När vi kom hem var det lunchdags och precis då kom målaren för att måla en sista gång. Vi åt snabbt och gick sen ut för att leka i snön. Samuel somnade i vagnen efter 2 minuter och sen lekte Timothy och jag i snöhögarna. Vi grävde en grotta, lekte kurragömma, sprang hinderbana och lekte brandkår. Efter drygt en timme frös jag rejält, medan Timothy svettades som vanligt. Jag undrar om Isbjörn gör overaller till vuxna för i så fall överväger jag att köpa en. Innan vi gick in gick vi förbi frisören i området för att kolla om de hade en klipptid åt Timothy, och även nu hade vi tur och fick en tid på eftermiddagen.

Tittut i snögrottan
 
Vackert väder idag
 
Vissa passade på att sova gott

Vi gick in och drack varm choklad och åt mellanmål innan vi begav oss till simhallen. Båda killarna är som små fiskar i vattnet och det var jättekul. Jag blev helt dåsig av att först vara ute i friska luften och leka och sen ner i det varma vattnet. Så efter badet var jag färdig för sängen. Men då spurtade vi till frisören och hann precis. Nu är Timothy jättefin i håret. Frisörsalongen bjöd på pepparkakor och killarna fick varsin, vilket jag tyckte var en bra idé från början. Jag ändrade dock snabbt uppfattning när pepparkakan var slut och Samuel slängde sig på golvet och skrek när han inte fick fler. Puh, jag blir snart gaaaaaaaaalen på denna lilla söta envisa charmiga oemotståndliga arga unge!

Nyklippt och stylad
 
Det blev en intensiv dag och jag är själv lite förundrad över hur jag orkade hålla ångan uppe. Men tricket är nog att aldrig sätta sig ner och känna efter, för då finns det risk för att man känner hur trött man är och fastnar i soffan. Fast idag har allt gått jättebra med killarna. Timothy hjälper faktiskt till med Samuel numera, även om han tröttnat på att hjälpa till vid på- och avklädning av ytterkläder efter att ha fått några sparkar och slag av en ilsken Samuel. Och han pratar med jättesnäll röst till honom, för det mesta i alla fall.

Kvällen blev allt annat än harmonisk och Timothys humörsväningar verkar i alla fall inte enbart berott på vaxproppen. Ikväll var det många känslor í den lilla 5-åriga kroppen som inte visste hur de skulle komma till uttryck. Vad gör man? Vi vet inte riktigt men det brukar blåsa över efter ett tag och sen är det mest en liten ledsen kille man har att göra med. Förmodligen är det nån utvecklingsfas men jag fasar för hur det ska bli när han blir sex år, och det omtalade sexårstrotset sätter igång på allvar, om det är såhär redan. Det blev en rätt tidig läggning för båda killarna, föräldrarna var trötta. Nu kan resten av helgen bara bli bättre. Får se hur länge jag håller mig vaken i soffan ikväll. Två glas rödvin efter en hektiskt vecka brukar fungera som rena sömnmedlet, så ikväll behöver jag inte ta mina insomningstabletter som Jenny köpte åt mig i New York.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar