måndag 24 december 2012

Julafton 2012

Imorse vaknade killarna rätt tidigt. De vittjade sina strumpor och Timothy upptäckte även att tomten hade laddat in Star Wars Angry Bird i vår iPad. Han var förundrad över hur tomten kunde veta koden till paddan, det funderade han på hela dagen men var lycklig över att få spela.

Glada killar på julaftonsmorgon

Efter en god frukost började vi förbereda maten till julbordet. Förutom de traditionella rätterna ville vi göra några juliga sallader. Mamma/mormor kom på förmiddagen och barnen tävlade om hennes uppmärksamhet. Samuel ville inte sov middag, han kände nog att det var nåt stort på gång, men till slut fick vi honom att sova i knappt en timme.

På eftermiddagen kom David och Sophie. Vi fikade, åt delar av den gigantiska saffranskransen, julgodis, pepparkakor och drack glögg. Sen var det dags för Kalle och hans vänner. Timothy satt som fastklistrad framför TV:n trots att han ser tecknade filmer jämt och ständigt. Han skrattade högt flera gånger och sa till oss vuxna att vara tysta. De gamla klassikerna håller även i nästa generation. Efter Kalle kom tomten och knackade på dörren. Timothy avslöjade direkt att det var Perry men vi spelade vidare på att det var tomten och att pappa var och handlade. Jag vet inte om han gick på det men han var högtidlig och artig mot "tomten" i alla fall.

Tomten och Timothy

Barnen fick många paket och även jag hade nog varit rätt snäll för jag fick några jag med :). När tomten gått var det dags för julmiddagen. Det var full fart på Perry och mig i köket medan de andra lekte med barnen. Middagen blev lyckad. På menyn stod bland annat fyra sorters sill, gubbröra, ägg, rökt lax, gravad lax med fänkålssallad, apelsinsallad med dadlar och pumpafrön, brysselkålsallad med valnötter och rökt sidfläsk, köttbullar, prinskorv, Janssons frestele, skinka, bröd och ost. Till efterrätt blev det ris á la malta. Timothy fick mandeln, av farbror David, och vart lycklig såklart. Han lovade dock att vänta några år med att gifta sig.

Den kalla delen av julbordet

Nu sover killarna och vi pustar ut i soffan. Vår första jul i lägenheten, och vår första jul tillsammans med Samuel, blev en lugn och skön och vit jul. Imorgon är det dags att packa bilen och åka till Småland. Jag kanske hinner med en tur i längdspåret innan i åker, i annat fall får jag sätta mitt hopp till att de spårat elljusspåret hos svärföräldrarna.

Årets familjebild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar