måndag 17 december 2012

Lättrörd

Jag undrar om det är åldern, att det snart är jul, sömnbristen eller att jag är förälder som gör att jag är mer lättrörd nuförtiden jämfört med förr om åren. Jag kan bli rörd när jag hör pedagogerna berätta om en fantastisk dag för förskolan eller om de berättar om nåt bra Timothy gjort. Och varje gång jag hör Härlig är jorden eller En vänlig grönskas rika dräkt får jag en klump i halsen. Idag satt jag och blev tårögd i bilen påväg till Ågesta när de spelade Magnus Ugglas version av "Jag och min far" på radion. Jag blir rörd och berörd när jag läser tidningarna från SOS Barnbyar och Adoptionscentrum. Reportagen om barnens öden går rakt in i hjärtat och jag tänker att det kunde varit våra barn. Och när jag ser filmer om barn som far illa eller ännu hellre filmer som slutar lyckligt med att barnen får en ny familj, då är det bara att ta fram näsdukarna. Sådant som inte alls berörde mig förrut kan jag inte värja mig emot numera.

När jag kom hem ifrån min kvällstur i Ågesta för en timme sedan mötte jag våra grannar. Han bar på en stor väska och hon kämpade på med sin jättestora mage. De var påväg till BB för att få sitt andra barn. Jag blev otroligt berörd och glad och nervös, trots att vi inte alls känner varandra väl. Och nu när jag tänker på det samtidigt som jag lyssnar på Darins version av "Astrologen" blir jag nästan tårögd igen... Så nu kanske jag inte är "hård och besynnerlig" längre, som jag var i slutet av 1900-talet och början på 2000-talet, utan bara besynnerlig? Det räcker dock bra för mig.

Idag försov vi oss. Samuel vaknade kl 4 men somnade sen om. Vi vaknade av att Timothy kom in i sovrummet och då var klockan halv-9. Jag orkade inte stressa men försökte ändå få lite fart på killarna. Efter nattens snöfall var det hopplöst att dra vagnen på trottoarerna så jag fick gå mitt i vägen eller släpa vagnen efter mig. Vi var på förskolan strax före kl 10 och alla undrade om vi tagit sovmorgon. Sen kämpade jag mig till affären för att handla, innan vi gick hem och lagade köttbullar och lakritskola.

Dubbel sats köttbullar á la Ernst
 
Efter hämtningen ville Timothy ha snöbollskrig och leka i snögrottan. Det var kul och Samuel fick också vara med. Sen kom grannen Signe och de lekte en stund innan föräldrarna var stelfrusna och Samuel hade fått ett antal snöbollar i ansiktet och var ledsen. Köttbullarna var en succé hos killarna och Timothy tyckte att jag borde laga det oftare. Sen stack jag iväg och åkte skidor. Ikväll var det svårvallat men jag bestämde mig för Universalklister. Det var ok eftersom spåren börjat frysa på lite efter mildvädret under dagen. Det snöade dock vilket gjorde att det byggde på med is och snö under skidorna. Så jag såg ut som Papphammar emellanåt då det högg till under skidorna och det tog tvästopp. Dessbättre var det inte alls många ute i spåret idag men jag är glad att jag kom iväg. Nu ska jag ta lite glögg och provsmaka julgodiset.

2 kommentarer:

  1. Blödig sa Bull! Numer består min film-reportoar enbart av happy ending eller superhjälte-filmer.

    Mmm, hemlagade köttbullar. Fick en pik av barnen för ett tag sedan -"Va, kan man göra EGNA köttbullar?". Då vet man att det är dags trilla köttbullar lite oftare :-).

    Kramar!
    //Ann-louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att jag är i gott sällskap :)!

      Ikväll trillade jag köttbullar igen, det var en av rätterna i Linas barnkasse. Gissa om Timothy var imponerad!

      Kram

      Radera