söndag 1 juli 2012

In i kaklet

Fyra veckor efter kraftprovet Stockhom Marathon har min envisa hälsporre ännu inte gett med sig. Jag får väl erkänna att jag inte vilat 100% men jag har ägnat mig åt alternativ träning som cykling, styrketräning och simning. Hälsporrar läker alltid av sig själva, förr eller senare, sa idrottsläkaren jag besökte för ett par veckor sen. Det verkar vara senare i mitt fall, för jag har haft den av och till sen i oktober förra året. Men det är alltså bara att springa på sålänge man står ut med smärtan. Då jag besökte en naprapat tyckte han dock att jag skulle vila. Han är ganska klok men tycker alltid att jag ska vila bort mina åkommor. Det är svårt men nu tänkte jag ge det ett försök. Den 14 juli och därmed Jubileumsmarathon närmar sig snabbt. Formen är långt i från bra men jag tror inte den blir bättre av att hetsträna sista veckorna. Det får bli vad det blir och det vore skönt att inte ha ont i hälen när jag står på startlinjen. Inte läge för att sätta personbästa hur som helst. Banan är kuperad och det finns stor risk för att det är väldigt varmt. Dessutom är kroppen inte helt återhämtad efter senaste maran och längtar efter lite sommarvila. Men det ska bli kul och jag ser fram emot loppet!

Alltså bestämde jag mig i torsdags för att vila foten, inte springa, cykla eller köra cross-trainer på några dagar. Istället begav jag mig i igår till simhallen för att simma, det måste väl i alla fall vara helt riskfritt. Körde 1000 m bröstsim, så himla tråååkigt, och tänkte sen variera mig och prova om jag fortfarande kommer ihåg hur man crawlar. Fram till 12 års ålder var jag ganska duktig på att simma, men från 12 och fram till nu har jag knappt satt min fot i en simhall. Jag är fortfarande allergisk mot vitt kakel och mår lite illa av klorlukten. Men ibland måste man... De första 50 m var tunga, jag svalde massor med vatten och blev anfådd. Ändrade lite på tekniken och det gick lite bättre. Efter 400 m var jag supertrött men taggad. Här ska tränas crawl, nåt muskelminne måste jag väl ha det borde bli bättre nästa gång. Så det kanske inte är så dumt med simning trots allt.

Imorse hade jag träningsvärk i hela kroppen, eller berodde det på den vilda 40-årsfesten jag var på kvällen innan? Hur som helst tror jag det är nyttigt att variera träningen och härmed lovar jag mig själv att försöka simma typ 1 gång i veckan under hösten och vintern. Nu är det nedskrivet så nu gäller det.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar