tisdag 10 juli 2012

Håll humöret uppe!

Igår kom månadens resebesked från Sydkorea, vilket innebär att Adoptionscentrum informerar om hur många familjer som får åka och hämta sina barn. Den här månaden var det en familj som fick det efterlängtade beskedet. Troligtvis kommer det några fler resebesked senare i juli, men vi är många som väntar så det är långt ifrån säkert att det blir vår tur då heller. Så vi får snällt fortsätta vänta. Hur länge vet ingen... Får vi inte resebesked innan 1 augusti tror jag väntan blir lång. Och för varje dag som går blir lillebror äldre och äldre...

Ibland har jag en tendens att se världen lite för mycket i svart eller vitt, det finns nyanser och jag vill blir bättre på att se dem. Men när det gäller saker som berör mig mycket är det lätt att hamna i gamla tankemönster. Min första tanke igår, när jag läste att bara en familj fått resebesked, var att om vi inte får hämta lillebror innan augusti vill jag inte ha nåt barn. Jag vet, det är jätteomoget och barnsligt att reagera så och jag menar det naturligtvis inte, men tanken poppade upp i min hjärna. Men som min kloka kollega påminde mig om igår så ska man inte ta ut olyckan i förskott och tar det lite längre tid än vi hoppats på så är lillebror desto mer efterlängtad när han väl kommer. Tack för påminnelsen!

Imorse var humöret fortfarande i moll. Vädret bidrar inte till att förbättra det så jag får köra en gammal beprövad metod. Sluta grubbla, stäng av känslorna och hitta nåt annat att fokusera på. På vaddå? Jobbet såklart. Lördagens Jubileumsmarathon, foten är lite bättre idag efter att Voltaren-kuren påbörjats så det finns hopp. Sen kan vi planera semestern som börjar på måndag, nu när vi vet att vi inte kommer vara i Korea de första veckorna i alla fall. Kanske en lite utflykt till Åland för att hälsa på våra finska vänner som seglar omkring där? Eller en biltur till Skåne? Eller ta tåget norrut? Jag tror vi styr kosan mot solen för den har vi inte varit bortskämda med i år. Och sen ska jag planera min 40-årsdag, även den har varit "put on hold" men nu ökar sannolikheten för vi är hemma i början av augusti och då ska det firas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar