lördag 27 april 2013

Hur långt kommer man på en toast?

30 km löpning blev det idag, inte illa tycker jag! Kanske borde äta toast till frukost lite oftare :).

Eftersom familjen är bortresta, och jag är gräsanka ;), hade Anna och jag stämt träff lite senare än förra lördagen. Kl 8.15 stack vi iväg. På Annas inrådan hade jag ätit en "lätt" frukost, istället för min normala bastanta, bestående av en rostad smörgås med ost och marmelad. Till det två glas vatten. Vädret var underbart; strålande sol och vindstilla. Om man skulle klaga på nåt var det väl pollenhalten i luften...

Vi sprang längs Årstaviken - Bergsundstrand - Västerbron - Norr Mälarstrand - Norrbron - Skeppsbron - Stadsgårdskajen - Danviksbron och sen kajen bort till Finnboda hamn. Där lämnade jag av Anna och tog sen ett varv runt Södermalm. Det blev ganska exakt 30 km och jag var supernöjd när jag kom hem till min tomma lägenhet. Farten var helt ok, 5.30-tempo blev det tillslut efter att jag lagt in en lite spurt de sista 3 kilometrarna som gick i 5.05-fart. Benen kändes pigga och jag är förvånad över hur bra det gick med tanke på hur lite jag sprungit i år. Kanske den lilla bilringen runt magen ger mig lite extra energi? Eller så var det en god natts sömn, eller all pasta Carbonara jag åt igår. Idag fuskade jag dock lite med både sportdryck och gel, men det får man. Det gör man ju på marathon också...

Allt man behöver för ett 30-km pass

Väl hemma hade jag fått sms från Perry som tagit en morgontur på cykeln på de småländska landsvägarna. Det såg helt fantastiskt ut! Jag kommer ihåg när vi tränade till Vätternrundan 2002, då hade vi precis blivit ett par och varje cykeltur var som en date. Vi cyklade till exempel till Nynäshamn och åt korv i korvmojen och sen hem, romantiskt eller hur!? Nu får vi sällan tillfälle att cykla tillsammans och det är lite tråkigt. Men jag hoppas vi får möjlighet att köra nåt pass ihop på landet om mamma kan passa bus-killarna.

Stilla sjö i Småland
 
Killarna stack till Småland i onsdags. De har det jättebra och är ute och leker hela dagarna. Samuel blir tydligen jättearg varje gång han måste gå in. Jag får täta rapporter från Perry och jag måste erkänna att jag saknar dem jättemycket, även om det är skönt att vara ensam hemma. Idag var jag inne och luktade lite på deras kuddar...
 
Studerar gamla maskar
 
Timothy på skogsäventyr
 
Samuel försöker hänga med
 
Jag har dock försökt utnyttja mina ensamma dagar och kvällar till att göra sånt jag vanligtvis inte gör. I torsdags var jag ute och åt middag med en kompis och sen blev det ett glas bubbel på Gondolen. Det var en jättehärlig vårkväll och massor med folk ute på Söder. Igår låg jag bara hemma i soffan och läste en bok hela kvällen, kändes superlyxigt! Ikväll blir det nog en bok igen, eventuellt middag hos några kompisar om jag orkar, måste ju ladda inför cykelpasset imorgon.  
 
Stockholm by night
 
Efter en välbehövlig lunch har jag nu storstädat lägenheten inför visningen imorgon. Det gick rätt snabbt när barnen inte var hemma och vi hade det rätt undanplockat sen förra veckans visningar. Nu återstår bara att åka och köpa lite fräscha citroner, tomater och vindruvor :).


1 kommentar: