torsdag 31 januari 2013

Hög tid för avkoppling

Efter en intensiv vecka där jag och Samuel i största möjliga mån försökt att hålla oss hemifrån, åkte vi imorse till Vemdalen för att få lite lugn och ro med familjen. Den senaste tiden har varit väldigt intensiv. Jag känner mig trött och tycker inte ens att träningen är särskilt kul just nu, det är bara ytterligare ett stressmoment i livet. Men jag kämpar på för Vasaloppet närmar sig. I helgen har jag dock tänkt låta familjeaktiviteter gå först men eventuellt hinner jag med ett längdpass också.

Men även om vi planerat den här helgen sen nån månad tillbaka, kändes det inte så kul när den närmade sig. Att packa alla grejer, köra drygt 50 mil för att åka skidor några dagar och sen hem igen kändes inte alls så lockande i onsdagskväll. Men vi bestämde oss för att bara packa det nödvändigaste, inte ha några förväntningar på helgen och bara åka upp för att umgås med barnen.

Sagt och gjort, imorse klockan halv-6 rullade vi ut ifrån parkeringen och styrde kosan mot Vemdalen. Perry körde och vi andra sov ett par timmar, vi vaknade lagom i Hudiksvall. Resten av resan gick bra tack vare att killarna kollade på DVD. Efter en snabb lunch stack jag och Timothy ut i backen. Det var lite blåsigt men blå himmel och sol. Vi var nästan ensamma i backarna och det var jättefint underlag. Det är första gången vi är i Vemdalen men vi blev imponerade över de långa backarna med bra fallhöjd. Timothy körde rätt fort idag och jag hade jämt sjå med att hinna med och så fort det fanns möjlighet stack han in i skogen eller körde i gupp han hittade. Vi tog en fika i en av toppstugorna och miljön var superhärlig, liksom utbudet av kakor och bullar. Dagen avslutades med ett långt åk i solen ner mot Skalshöjden där vi bor. Lägenheterna i huset måste vara rätt nybyggda för här finns inte ett spår av nån furuinredning, som annars tycks vara obligatorisk i fjällstugor av lite äldre dato. Så jämfört med vår kaotiska lägenhet är detta rena lyxen, och det är så tyst, så här kommer vi med all säkerhet att trivas. Nu sover snart barnen och vi ska softa i den röda skinnsoffan med lite vin. Med tanke på att vi steg upp kl halv-5 lär det bli en tidig sänggång för oss också.

Om jag vaknar tidigt imorgon kanske jag sticker ut och tar ett par åk, ensam. Backen ligger precis utanför huset så det är bar' å åk. Det var riktigt länge sen jag var i backen när liften öppnar, så trots att jag borde åka längd imorgon bitti tror jag inte att jag kan motstå frestelsen nu när den är så nära.

Toppliften

Härliga åk i solsken

En stärkande fika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar