fredag 11 januari 2013

De' ska va' gott å leva

Idag var årets första dag ensam med båda killarna. Vi tog det riktigt lugnt på förmiddagen, låg i sängen till halv-9, åt en lång frukost och gick i pyjamasar till kl 11. Då var det lagom för Samuel att äta lunch och sen gå och sova middag. Mamma/mormor kom på besök på eftermiddagen och lekte och fikade. Mitt hemliga nyårslöfte att leva lite hälsosammare infriades inte idag heller. Samtidigt känns det befriande att kunna smaska i mig av den maffiga saffranskransen utan att känna ett uns av dåligt samvete. Gårdagens spinningpass var minst sagt svettigt och det var jättekul. I helgen väntar ett halvlångt pass på längdskidor i Ågesta, så det gäller att ladda upp med energi :).

Veckan som gått har jag medvetet tagit det ganska lugnt. Jag blev rätt trött och lite deppig av den nya vattenläckan, samtidigt som jag tänker att det ordnar sig nog. Som en god vän till mig sa; då är det väl helt enkelt inte meningen att ni ska sälja precis nu. Och även om det kan verka lite flummigt att tänka så, så skänker det lite ro i själen för stunden. Och när man ser tillbaka på händelser som av olika anledningar kanske inte blev precis som man tänkt sig, så ser man ofta att det blev bra ändå, kanske till och med jättebra.

I veckan som gått har jag dock varit otroligt effektiv när det gäller bokningar av aktivieter. Jag har bokat crawlkurs till mig och simskola till Timothy, båda med start i mars. Sedan har jag bokat en weekend i Vemdalen vecka 5, skidskola till Timothy i Sälen vecka 8, vallning av skidor inför Vasaloppet och betalat en weekend i Sälen vecka 11. Det känns kul att ha många roliga saker att se fram emot. Förhoppningsvis sammanfaller någon av fjällvistelserna med omläggningen av golvet och/eller någon visning.

Ikväll beställde Timothy fisksoppa med musslor. När soppan väl kom på bordet ville han inte ha några musslor, men smakade sen några stycken och tyckte att de var jättegoda. Det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna. Samuel har varit otroligt dålig i magen idag och vi har bytt blöja ca 10 gånger. Orsaken är troligtvis ett kex han åt, när vi var bortbjudna på fika igår, och som var "fritt från socker". Kexet innehöll istället två olika sötningsmedel som hans lilla magen uppenbarligen inte tålde. Hemma äter vi alltid "helprodukter" d v s mjölk med 3% fett, riktig grädde och riktigt smör, yougurt med minst 2% fett, vanlig saft osv och vi alla mår hur bra som helst. Så inga mer lightprodukter för oss!

Timothy har fixat fredagsmyset till ikväll. Han stod rätt länge och rullade pyttesmå fina chokladbollar och han lyckades låta bli att smaka på smeten tills han var klar. När det var dags att slicka skålen delade han broderligt med Samuel, som satt på golvet och fångade pärlsocker som Timothy tappade och gapade som en liten fågelunge så fort Timothy ropade på honom.

Rulla, rulla liten bulla...

7 kommentarer:

  1. Jag började på en crawlkurs i förra veckan. När jag väl kom dit så visar det säg att det inte bara är crawl jag kommer att få lära mig utan alla fyra simsätten inklusive fjäril, jag bävar!

    Hur som helst var det en bra första lektion och det ska bli kul att se hur jag utvecklar min simning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, ska du köra triathlon? Fjärilsim blir en utmaning. Det kunde jag när jag var 12 år men nu fattar jag inte hur man ska hålla sig flytande. Det är min träningstokiga kollega som ska köra triathlon som har "lurat" med mig på crawlkurs. Det ska bli kul. Jag har dock inga triathlonambitioner i år. Träningstiden är starkt begränsad just nu, men det kommer ju fler år... Blir det nåt Vasalopp i år förresten?

      Radera
  2. Jag tänkte prova på en kort distans triathlon. Det arrengeras en tävling inte så långt hemifrån, Björsäter triathlon, som jag tänkte vara med i. Saknar "bara" en vettig cykel.
    Problemet är väl som du säger att man har en begränsad tid till att träna.
    Något Vasalopp blir det inte för mig i år men tanken är att köra nästa år igen. Ska du och Per köra båda två?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter trevligt, kanske lagom för mig att testa, när är det? Jag ska åka Vasaloppet, Perry hann inte anmäla sig plus att det är svårt för oss båda att hinna träna ordentligt. Men nästa år skulle vi vilja åka båda, men det kan vara Öppet Spår också.

      Radera
  3. Det går av stapeln lördag den 3:e augusti. Om du vill köra så vore det väl perfekt om ni kom och hälsade på oss den helgen i så fall.

    Jo det där med att få ihop all träning är inte lätt. Hemma är vi 5 stycken som ska få sitt numera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vore jättekul! Har du anmält dig? Förstår att det är hård konkurrens om träningstid hemma hos er. Men du kanske kan träna själv medan barnen tränar?

      Hälsa la familia!

      Radera
  4. Nop, än har jag inte anmält mig. Jag känner att jag behöver ordna en cykel först i alla fall. Om du vill gå in och läsa om det så är länken här: http://www.bjorsaterssk.com/triathlon/index.php

    Hälsa du med och så får vi höras framöver.

    SvaraRadera