torsdag 19 december 2013

Nya vardagsrutiner och utmaningar

Ny bostadsort innebär också nya vardagsrutiner. Jag har mer än dubblerat min restid till jobbet. Lägg därtill att Samuels förskola ligger 1,3 km åt "fel" håll och en bit från bussen, så förstår man att hämtningar och lämningar blir betydligt mer tidskrävande än tidigare. Men så är det bara och jag får ett par rejäla promenader per dag. Kanske är det därför jag känner mig lite sliten nu. Jag är verkligen inte van att promenera, antingen cyklar jag, springer eller åker kommunalt. Jag blir lite stressad av att gå för det går så långsamt. Så det kanske är nya muskler som börjat arbeta. I måndags var jag sen till hämtningen så då det blev löpning med kappa, stövlar o handväska.

I tisdags körde jag ett race där jag "tränade" alla tri-grenar men i helt fel ordning. Hämtade barnen, racade hem och fixade middag, åt i rekordfart, på med löparkläderna och packade cykelgrejerna i ryggsäcken. Sen sprang jag till Enebyäng för att hämta min cykel på Sportson, hann dit 5 min innan stängning. Bytte om och cyklade en tur för att testa de nya dubbdäcken. Hem och natta barnen. Sen packa simgrejer och köra till E-bay och simma med SCT. Slutligen hem och krascha i säng, fast först blev det lite glögg och saffransbullar med Perry. Men nu är cykeln kittad för vinterväglag och min plan är att försöka cykla 2 dar i veckan. Jag räknar det inte som träning, mer som underhåll och ett försök att bättra på en usel cykelform inför kommande säsong.

Imorse när klockan ringde 4.40 övervägde jag allvarligt på att ligga kvar i sängen. Torsdag innebär ett simpass kl 6.30. När vi nu bor i Täby tar det sin lilla tid att fara genom stan. Själva uppstigningen är ok men det kostar rätt mycket eftersom man ökar på sin redan höga sömnskuld. Men jag steg upp och åkte iväg till Eriksdalsbadet och simmade mitt pass. På vägen till jobbet träffade jag en kollega i Slussen. Han ropade över hela busskön: "Vad gör du här? Du ska väl inte åka den här vägen?" Helt korrekt, snabbaste vägen från Täby till Blasieholmen går inte via Slussen. Hela busskön tittade först på min kollega, sen på mig. Och jag hör mig själv säga: Ja det blev så idag, jag hade bortamatch igår! Busskön tittar åter på kollegan, som tänker några sekunder och sen asgarvar. Busskön tittar åter på mig. Och jag berättade varför jag faktiskt var i Slussen, varpå han säger att han tyckte jag är helt skruvad. Och det kanske jag är men så länge jag tycker det är kul fortsätter jag.

Lite jobb och sen dags för årets sista lunchlöpning. Det blev tusingar på Stadion, fyra stycken i 4.30-tempo och den sista i 4.20-tempo. Mycket nöjd rusade jag sen iväg på en jullunch på Vassa Eggen. Efter det lite mer jobb, hämtning, matlagning och julklappshandling. Nu äntligen dags att gå och lägga sig. Imorgon är årets sista jobbdag, ska bli skönt med långledigt :)!

Lite julstämning i vårt hus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar