torsdag 27 juni 2013

ARG=BRA!

Detta står att läsa i det senaste numret av Vi Föräldrar, samt att man ska låta sitt barn visa alla sina känslor. Vad då "låta dem visa alla...", har man något val? Kan man välja att inte låta dem visa vissa alla sina känslor? Hur då i så fall? Nu har jag i och för sig inte läst artikeln, men för oss som har en stundtals väldigt arg tvååring känns det snarare som att barn visar alla sina känslor vare sig man vill eller ej. Och för mig kändes det väldigt bra att läsa ARG=BRA!. Det måste väl betyda att barn inte tar skada av sina raseriutbrott.

ARG=BRA!

Som vuxen ses det dock inte som en positiv egenskap att visa när man är arg, det är snarare ett bevis på att man inte kan kontrollera sina känslor och sitt humör. Man upplevs vara lite besvärlig och det kan bli pinsamt för dem runtomkring. Som vuxna ska vi vara lugna, svala och kontrollerade, samtidigt som vi alltid ska vara positiva, fulla av entusiasm och energi, empatiska och tålmodiga. I vår familj säger Timothy att det är Samuel som blir argast när han blir arg. Om man frågar honom vem som blir arg oftast, svarar han mamma och Samuel. Vi delar alltså förstaplatsen, inte så smickrande. Om man frågar vem som blir arg minst ofta, svara han pappa. Timothy själv tycker att han är lite mittemellan. Ibland blir han oftare arg, ibland mer sällan vilket stämmer rätt bra.

Om man istället frågar Timothy vem som har mest tålamod i familjen, svara han mormor. Hos mormor är det aldrig bråttom och hon stressar aldrig säger han. Vidare konstaterar han att pappa brukar ha ganska mycket tålamod, medan mamma knappast har nåt tålamod alls. Inte så smickrande det heller. Lite överraskande tycker han att Samuel har mer tålamod än mig. Undrar hur han tänker då? Men av barn brukar man ju få höra sanningen så här finns det definitivt saker att jobba på.

Jag undrar vid vilken ålder det inte längre är bra att vara arg? Jag kanske måste läsa artikeln så att jag vet när jag måste be barnen sluta visa alla sina känslor....

Idag blev det en löptur på lunchen innehållande lite jogg, två trösklar á 10 min i 4.50-tempo och sen lite jogg igen. Skönt löparväder men seg kropp. Sen var det hårt arbete fram till kl 16 då jag, Lina, Anna och Caroline gick på AW. Vi hamnade på Pontus Pocket där vi blev bjudna på champagne av självaste Pontus, tack vare att Lina känner alla viktiga i restaurangbranschen. Till skumpan åt jag sniglar som badade i vitlök och smör, underbart gott. Sen lite dessert och en cykeltur hem. Där väntade dammsugning, tvätt och lite annat kul kvällspyssel. Ser fram emot en god natts sömn i en lägenhet som nu bara är ca 27 grader varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar