onsdag 15 maj 2013

Effektivt bonuspass i maxfart

Igår var det egentligen vilodag, för jag har faktiskt återhämtningsvecka, men jag var så otroligt rastlös så jag behövde verkligen ut och springa. Perry stack iväg och cyklade på kvällen och jag la mig i soffan med en bok när barnen lagt sig. Problemet var bara att jag somnade och vaknade inte förrän Perry kom hem igen. Då var klockan 21. Jag kände egentligen mest för att gå och lägga mig, men eftersom jag redan hade satt på mig träningskläderna stack jag ut i alla fall. Från sovande tillstånd till springande på mindre än 5 minuter. Kvällsluften fick mig dock att piggna till rätt snabbt. 

Vanligtvis är jag rätt planerad och har tänkt ut målet med varje träningspass, men det här var ju liksom ett bonuspass så jag hade inte planerat nåt. Att jogga runt planlöst i 30-40 minuter var uteslutet, då kunde jag lika gärna stannat hemma i soffan, så det lutade åt ett fartpass. Efter ca 500 m uppvärmning ville benen springa fort så jag tänkte att det är väl bara att köra. Det blev tröskelpass, om än väldigt kort, på 6 km i nästan maxfart för dagen vilket låg mellan 4.45-4.50 min/km. Det blev bara 500 meter uppvärmning och 500 m nedjogg, så jag var hemma efter 40 min. Ett kort men effektivt pass och en välbehövlig urladdning för både kropp och själ. Känns bra att ha kommit över 5 min/km-tröskeln, nu gäller det att sätta upp nya mål. 

Cykelturen till jobbet imorse var en fröjd. Sol och nästan vindstilla, pigga ben, lätt sinne och Morgonpasset i P3 i lurarna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar