söndag 4 maj 2014

Vintern rasat ut, eller...

Valborgshelgen bjöd på blandat väder och diverse aktiviteter. På Valborgsmässoafton åkte vi till landstället för att äta middag med vänner och kolla in den årliga brasan. Det blev en trevlig kväll och vädrets makter var på vår sida, varken regn eller snö utan istället lite solsken även om det var kyligt i luften. Men när vi lämnade grannarna vid halv-1 på natten vräkte regnet ner. Och när vi vaknade 1 maj låg det ett tunt lager snö på marken. Jag tyckte väl i och för sig att snö var lite väl att ta i men var samtidigt tacksam för att pollenhalten sjönk i samband med regnet och snön. Och framåt eftermiddagen kom solen fram och jag firade med att springa en liten milrunda och njöt av att kunna andas ordentligt igen.

I fredags var vi lediga och Perry stack ut på cykeltur medan jag städade stugan och sågade upp lite ved. Sen var det dags för klippning av Samuel. Som vanligt förknippat med mycket gråt och tandagnissel men jag tycker det gick lite bättre den här gången. Och jag var rätt nöjd med resultatet. På eftermiddagen åkte vi till Norrtälje. Timothy och Perry skulle klippa sig hos en riktig frisör och Samuel fick vara hos mormor medan jag shoppade loss i de få affärer som finns där. Det blev endel vår- och sommarkläder på rekordfart och till rekordlågt pris. Sen åkte vi tillbaka till "stan", hämtade pizza till middag och somnade tidigt. Lantluften gör oss trötta.

Igår var det dags för min yngsta brorson, lilla Elton 7 månader, att döpas. Jag stack ut tidigt på en cykeltur på småvägar uppåt Vallentuna, Markim och Lindholmen. Jättetrevlig tur men farten blev föga imponerande. Det är svårt att hålla jämn och hög hastighet på knixiga småvägar men det är bra träning och kul att köra där. Det blev 55 km på min fina Venge, som tyvärr börjat gnissla lite så det är nog dags för service snart. Sen var det full fart iväg till dopet. Det var en fin cermoni i kyrkan och småkillarna höll sig lugna hela tiden. Lilla Elton var supercool under hela akten och tittade nyfiket på oss alla med sina stora bruna ögon, mycket söt bebis :). Eftersom jag inte hade ätit någon lunch var dopfikat välkommet. Det blev en Delicatoboll, en Dammsugare, 2 kolakakor och en tårtbit. Sen var jag rätt proppmätt på sötsaker!

Imorse var det tidig uppstigning för att hinna äta en rejäl frukost innan dagens långpass. Förr om åren har jag föredragit att bara äta typ 1-2 toast innan långpassen, men i år har jag känt mig seg och sliten på långpassen och har funderat på om jag behöver äta mer. Så jag testade att göra det idag. Vi var bjudna på lunch hos vänner kl 13, så kl 10 stack jag iväg hemifrån med siktet inställt på Saltsjö-Boo. Det kändes kul att ha ett mål med långpasset. Under min färd passerade jag Roslags-Näsby, Danderyd, Naturhistoriska muséet, Roslagstull, Stureplan, Nybroplan, Skeppsbron, Slussen, Stadsgårdskajen, Danviksbron, Sickla, Nacka Forum, Ektorp, Skurubron, Björknäs och Boo innan jag slutligen nådde mitt mål. Dagens tur blev 32 km och en snittfart på 5.29 min/km. Det var mestadels sol under min färd men jag fick även uppleva regn och snö, riktigt aprilväder. Benen kändes pigga hela vägen och andningen lika så, vilket var ett behövligt formbesked med tanke på förra helgens besvikelse. Så om pollenhalterna håller sig på hyfsat normala nivåer finns det chans för att jag kan göra en godkänd mara i år också.

Som belöning fick jag en jättegod lunch, trevligt sällskap och glada barn som lekte jättebra i flera timmar. Nån söndagsångest har jag inte ikväll. Det känns inte så tungt att det är jobbdag imorgon, vi har ju kortvecka igen eftersom Perry och jag drar till Gränsen på torsdag :).

Utsikt från Skurubron, precis innan det började snöa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar