onsdag 17 juli 2013

Triathlonpremiär

blev det idag i Sickla. Ett jättekul arrangemang där allt från nybörjare till rutinerade triathleter får möjlighet att genomföra en träningstävling med tidtagning. Det är 800 m simning, 17 km cykling och 3,4 km löpning.

Jag och Jenny hade bestämt att vi skulle våga pröva på detta idag. Även den mer rutinerade kollegan Mats anlände i sista sekunden efter, att liksom jag, fått dispens från den semesterfirande familjen. Det kom mycket folk trots att det är semestertider, 58 personer närmare bestämt. Iförda våtdräkter rusade alla på givet kommando i vattnet och började simma frenetiskt mot vändpunkten, som badade i motljus så ingen kunde se den. Men vattnet var behagligt och trängseln avtog och efter ett tag kände jag mig rätt ensam i vattnet. Och så fortsatte det hela tävlingen. Jag växlade till cyklingen bland de sista och slutade ca 10:a från slutet. Positivt var att jag faktiskt cyklade om fyra personer, varav två killar, på mitt rasselverk till hoj. Och sen sprang jag förbi två tjejer. Lite mindre positivt var att simningen gick rätt dåligt. Jag tror det blev drygt 18 minuter och det var tuuuungt. Så jag måste träna mer simning och cykel inför Stockholm Triathlon. 

Det här var nåt helt annat än en vanlig löpartävling. Det var en helt annan stress i och med bytena och det krävdes mer fokusering. Dessutom var det jobbigare, vilket nog delvis kan förklaras med orutin. Jag som anser mig vara en hyfsat rutinerad löpare kände mig verkligen som en nybörjare. Och det är såklart lite frustrerande men framför allt jättekul och sporrande. Här finns mycket som kan förbättras och den allsidiga träningen gör gott och är superkul nästan jämt.

Skönt att premiären är avklarad. Det var inte så farligt. Alla var jättesnälla och trevliga så jag ska söka dispens för att få köra nästa vecka också. Hoppas det inte krockar med Perrys cykeltur på Åland...

Imorgon blir det en lugn träningsdag. Jag måste vila upp mig för på kvällen är det AW och sen middag med Jenny :)

Tre glada triathleter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar