fredag 26 juli 2013

Kinamiddag, simskola och nya utemöbler

Det sammanfattar de senaste dagarnas höjdpunkter.

I tisdags kväll bjöd familjen Hallding på en utsökt kinesisk middag. Alla rätter lagades från grunden men äkta kinesiska råvaror. Jag har nog aldrig ätit nån godare kinamat ever, och då har vi i alla fall besökt tre av de mest genuina kinesiska köken i Stockholm. Nedan följer en fotografisk presentation av rätterna:

Vårrullar

Won-ton soppa

Friterad fläskfilé med sötsur sås

Gong bao kyckling

Torrstekta harricot verts

Ångkokt gös

Mapo doufo (Den kopparärriga kärringens bönost)

Vitlöksbrässerad kinesisk vattenspenat (Morning glory)

Och som den kinesiska seden förespråkar så ser man inte röken av kocken under hela middagen eftersom alla rätter serveras á la minute. Så det dröjde rätt länge innan Kalle fick slå sig ned vid middagsbordet och smaka på de delikata rätterna han stått och lagat till i uteköket. En minnesvärd kväll där smakerna lämnat avtryck som innebär att jag aldrig mer kommer att äta Fyra små rätter på en kinarestaurang. 

En av sommarens inplanerade höjdpunkter var att lära Perry att crawla. Simskolan var tänkt att börja i måndags, men eftersom det skulle visa sig vara sommarens hittills kallaste och blåsigaste dag sköt vi på premiären till tisdagen. Två tappra simskoleelever dök upp och dök så småningom i det blott 16 grader varma vattnet, efter att läraren tvingats visa de två övningar som stod på dagens schema.

Torrsim


De två flitiga eleverna

Med tanke på elevernas olika förutsättningar, fick båda godkänt och beordrades öva flitigt på egen hand till nästa simskolelektion.

Igår var det onsdag, vilket att det var dags för Sickla Triatholn igen. Jag var väldigt sugen på att köra, men med tanke på tisdagskvällens fest och den värme som rådde på onsdagen, valde jag att hoppa över.  Det kunde ju inte bli annat än tungt, och då menar jag riktigt tungt, och det är inte alla dagar jag känner för att ta ut mig till sista svettdroppen. Jag var på stranden hela dagen med barnen och framåt kvällen var jag rätt mör. Men det var inte utan att jag ångrade mig rätt mycket när jag läste på Facebook att det hade varit hela 74 deltagare den här gången. Men, men, man kan inte hinna vara med på allt. Istället körde jag mitt eget lilla triathlon med simning i kraftig sjö och höga vågor, cykling och slutligen löpning på stela ben i stekande sol. Inte mitt bästa pass men heller inte mitt sämsta, men jag kunde tillbringa hela kvällen med familjen. Firade med bovetegröt och färska blåbär innan jag stupade i säng på kvällen och sov, för ovanlighetens skull, sju timmar i sträck.

Imorse väcktes jag kl 8.30 av telefonen. Vi väntade leverans av nya trädgårdsmöbler mellan klockan 9-11 och Perry hade gett sig ut på en löptur halv-8. Jag tog telefonen och rusade ut för att inte väcka barnen. En röst frågade om jag har en vit Passat, jag sa ja, och rösten sa att mina trädgårdsmöbler var här. Jag slängde på mig en klänning och gick ner för att möta chauffören. Han visade sig vara en snäll kille, så han bar upp alla grejerna på altanen. När allt nästan var uppburet kom Perry hem och hjälpte till med det sista. Allt var färdigmonterat så det var bara att inviga möblemanget. Och hur gör man det på bästa sätt? Vi öppnade en flaska Cava och slog oss ner i varsin bekväm stol under det nya parasollet. Klockan halv-10 respektive halv-11 vaknade barnen och sen har det varit full fart hela dagen. Vi har haft besök av vänner från Nacka och barnen har lekt och badat hela dagen. På kvällen blev det spontan vickning hos grannen, och samtidigt ett lite vemodigt avsked. De har nu avverkat sina sommarveckor på landet och nu väntar andra semesterutflykter. Tiden går fort när man har kul och det har vi verkligen haft även den här sommaren, även om den är långt ifrån slut.

Våra fina utemöbler

Cava till frukost :)

Tre badglada barn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar