måndag 8 juli 2013

Destination Gotland

Efter en härlig vecka i sommarstugan var det så dags att åka hem och packa om för att sedan bege oss till Gotland, närmare bestämt Ljugarn.

Första semesterveckan bjöd på varierande väder och vi tog det mest lugnt. Jag fick ihop tre simpass, ett cykel-löppass och ett riktigt hårt intervallpass. Det är jag nöjd med med tanke på att jag faktiskt har semester. På onsdagen kom kusin Hanna med familj till sin sommarstuga som ligger granne med vår. Det var kul att få lite sällskap och barnen lekte bra ihop för det mesta. Vi vuxna hade två mycket trevliga kvällar tillsammans med god mat och dryck.

Förväntningarna inför Gotlandsresan var ganska låga. Perry och jag har varit på ön två gånger tillsammans, men av olika anledningar har det inte varit några speciellt lyckade resor. Så det var med viss tvekan jag lämnade sommarstugan för att bege mig österut. Vädret var strålande när vi lämnade Stockholm med en fullpackad bil. Båtresan gick bra även om vi snålat och inte köpt sittplats i någon salong. Visby visade sig från sin allra bästa sida när vi kom fram. Vädret var underbart och vi styrde kosan direkt mot Ljugarn. Väl framme installerade vi oss i den mysiga stuga vi hyrt. Timothy var överförtjust och tyckte att det var det finast huset som han någonsin sett. Han var även badsugen så efter en snabbmiddag på Bruna Dörren gick vi ner till stranden. Där och då förstod jag varför folk blir så förtrollade av Gotland.

Samuel spanar mot horisonten

Lovebirds

Timothy på stranden

Sen gick vi hem till min kollega Caroline som har ett sommarhus här. Där blev vi bjudna på gott vin och sedan en riktig sommardrink, Pims. Barnen sprang omkring i trädgården och vi hade så trevligt att vi nästan inte ville gå hem. Men verkligheten kom ifatt oss och så småningom började barnen blir trötta så vi fick tacka för oss och gå hemåt. Väl hemma somnade killarna på mindre än 5 minuter.

Imorse steg jag upp halv-8 och tog en löptur längs med vattnet bort till ett Raukområde. Trots att det var tidigt var det stekhett men naturen var fantastisk. Mindre trevligt var att jag höll trampa på en orm på en skogsväg men jag lyckades ta ett gasellkliv över den. Och trots en puls på över 200 och knottror på hela kroppen, höll jag inne ett hysteriskt skrik som troligtvis hade skrämt slag på alla inom en kilometers radie. Påvägen tillbaka sprang jag förbi bageriet och köpte färskt bröd. 9 km blev det idag. Resten av dagen tillbringade vi på stranden. Det var rätt blåsigt men solen sken från klarblå himmel. Timothy o Perry badade i vågorna. Samuel och jag lekte i sanden. Hoppas på lite mindre blåst imorgon, då är det min tur att bada med Timothy säger Perry...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar