torsdag 28 mars 2013

Efterlängtad påskledighet

Veckan som gått har varit intensiv. I måndags var Samuel och jag på stan och på kvällen hade jag crawlkurs. Sen ägnade vi resten av kvällen åt att plocka undan i lägenheten inför fotograferingen som ägde rum på tisdagen. Då var jag och Samuel med Timothy på förskolan hela dagen och det var jättekul. Han är fortfarande så liten att han är stolt över att ha mamma och lillebror på besök :). Jag blev än en gång imponerad över verksamheten. Det är som en egen liten värld där barnen vet precis hur det går till och vad som gäller och de är så snälla mot varandra och kommunicerar på ett fantastiskt sätt. De hinner med att göra så mycket på en dag trots att de är så många barn. I tisdags var det äggmålning på förmiddagen och sen åt de upp äggen till mellanmål på eftermiddagen.

Samuel smakar lite på bokstäverna på förskolan
 
När vi kom hem kände vi knappt igen oss. Mäklaren hade stylat lägenheten och det var jättefint men inte som vi brukar ha det. Jag plockade undan de mest ömtåliga sakerna och tog fram det nödvändigaste för att vi skulle kunna fixa middag. Direkt efter middagen åkte Timothy och Perry iväg till Operan för att se "Karlsson på taket". Båda tyckte att den var jättebra!

Timothy på Operan

Igår var Timothy trött men det var en stor dag för honom på förskolan, som han själv uttryckte det. Dels var det påsklunch, dels var det stor sångsamling. Och ovan på det var det simskola på kvällen. Men han var tapper och orkade allt. Jag passade på att simma medan han var på simskola, försökte tillämpa den nya benspark vi lärde oss i måndags, och sen var vi i äventyrsbadet och bastade. Sen var det en liten kille som sov gott, fast bara till klockan halv-7 imorse för ovanlighetens skull.

Vanligtvis får jag väcka Timothy kl 8 varje morgon, men inatt hade Påskharen varit här och lagt ett påskägg bredvid sängen. Det är lite rörande att han faktiskt tror stenhårt på att det är Påskharen som varit här. Igår morse såg han två luftballonger som svävade över Skeppsbron och sa att det nog var Påskharen som var ute och spanade. En liknade händelse inträffade på förskolan där en av pedagogerna visade ett jämställdhetsmemory som de fått av Lilla Nollan, en figur de läser om, för att barnen är så snälla mot varandra i gruppen. När jag pratade med Timothy om detta memory råkade jag säga typ: det memory ni fått av Matilda. Då tittade han förebrående på mig och sa: vi har bara fått ett memory av Lilla Nollan, inte av Matilda. Jag korrigerade mig direkt och kände mig lite dum.

Samuel pratar mer och mer och det är imponerande hur mycket han faktiskt förstår med tanke på att han bytte språk i augusti. Igår åt vi ärtor till middag och då lade han upp sin lilla fot på bordet. Perry brukar nämligen leka en lek med hans tår där han tar tag i varje liten tå och säger: Ärta, ärta, ärta, ärta och stora bönan. Stora bönan är alltså stortån. Och Samuel kopplade genast ärtorna till leken med tårna. Jag blev så glad och tycker så klart att han är fantastisk. Och det börjar komma lite tvåordsmeningar och det är jättekul.

Ärta, ärta, ärta, ärta och stora bönan

Ikväll är Timothy hos mormor i Norrtälje och sover över till imorgon. Samuel ska snart gå och lägga sig och Perry och jag ska äta en sen middag på tu man hand. Det blir champagne och löjrom till förrätt. Lammracks, råstekt potatis, rödvinsås och avocadosallad till varmrätt med ett gott rödvin; La Grola. Till dessert blir det rabarberkompott med vaniljkräm och krossade drömsmulor. Eftersom vi båda hunnit med varsin löptur tror jag det kommer smaka extra gott. Vilken drömstart på den här påskhelgen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar