måndag 11 mars 2013

Härliga soliga dagar

Efter att ha varit sänkt av förkylningen hela veckan, toppat med nackspärr i fredags också, så kom äntligen vändningen igår. Det sega tillfrisknandet hänger säkert ihop med att jag aldrig har tid att vila, men nu känns det som jag är på bättringsvägen. Vädret har varit fantastiskt fint hela veckan och det är lite trist att vi inte varit ute.

Helgen tillbringade vi i Östhammar hos Ola och Anette och barnen. Det blir som en liten semester att åka dit eftersom vi alltid sover över. När vi ändå skulle norr ut passade vi på att åka förbi sommarstugan. Det såg ut som den överlevt vintern. Det var strålande sol och underbart vackert.

I Roslagens famn...

När vi kom fram till Östhammar gick vi direkt ut på isen. De stora barnen åkte skidor och de små åkte pulka. Trots att det var strålande sol var det rätt kyligt och vi blev inte så långvariga. Men vi hann fika på stranden innan det var dags att gå hem.

Två skidåkare och en liten pulkaåkare

Full fart på isen, Samuel springer efter

De stora barnen lekte jättebra och vi såg dem knappt på hela kvällen. De två små lekte också på sitt sätt. Svante, 1 år, och Samuel kommunicerade genom att ge grejer till varandra, ta på varandra och göra konstiga läten. Men de verkade ha kul. Vi fick en härlig middag, först pintxos och sen fisksoppa och, som vanligt hos Ola och Anette, jättegott vin. Sen var det dags för Mello och barnen låg i soffan respektive på golvet och tittade. De var rätt trötta men Timothy orkade vara vaken hela tiden. Han blev rätt besviken över att Sean-Banan inte vann...

I söndags åkte vi till Öregrund. Där var det jättemysigt men rätt dött på vintern. Greta visade oss en jättefin lekpark där hon och Timothy lekte tills de var helt svettiga. Vi åt lunch på en av de få restauranger som var öppna och sen var det dags att börja den långa färden hem mot Stockholm. Vi trodde att killarna skulle sova gott eftersom de fått mycket frisk luft i helgen plus att de sovit lite mindre än vanligt, men där trodde vi fel. Båda var vakna tills vi kom till Stockholm, då somnade Timothy.

Ola gungar småkillarna

Frusen vid havet

Nu är det måndag igen och solen skiner. Samuel och jag var ute på en lång promenad på förmiddagen men det var rätt kallt, -8 och lite blåsigt. Samuel fick springa omkring länge och nu sover han som en stock. Den senaste veckan har sömnen blivit bättre igen och läggningarna går jättebra, får se om det ändrar sig nu bara för det... Timothy har flyttat in i sitt lektält, som står i hans rum, tillsammans med en massa gosedjur. Han vill sova där i sovsäck istället för i sin fina säng. Och eftersom han sover lika bra där så låter vi honom hållas. Han säger att man somnar snabbare i tältet än i sängen och att det är mysigare. På torsdag åker vi till Lindvallen och åker skidor för sista gången den här säsongen och träffar Anne, Markku och killarna. Vi ser jättemycket fram emot att träffa våra finska vänner, det var alldeles för länge sen.