torsdag 21 mars 2013

Vårkänslor och andra känslor...

Idag kändes det faktiskt som solen värmde lite grann om man stod i lä och jag kände en viss förhoppning om att våren kommer att komma även i år. Isen har börjat smälta på kanalen under Danvikstullsbron och det töar lite här och var. Idag hörde Samuel och jag fåglarna kvittra.

Islossning i kanalen
 
Ibland inträffar det saker i omgivningen som får oss att stanna upp ett tag och reflektera över våra egna liv. Det är lätt att fastna i ekorrhjulet och fokusera på prestation och konsumtion. Man ligger hela tiden steget före och planerar och planerar inför vad som komma skall istället för att leva i nuet. Jag tänker just nu mycket på att jag snart ska börja jobba, hur sommaren kommer bli, hur Samuel ska klara av att börja förskolan, hur det ska gå för Timothy i förskoleklassen, hur det ska gå med försäljningen av lägenheten, om vi kommer hitta något hus vi är nöjda med osv. Allt detta är egentligen världsliga saker, även om det såklart är viktigt att barnen trivs på förskola och skola. Men idag blev jag påmind om vad som egentligen är viktigt här i livet, och jag skäms lite för att det ska behövas sådana påminnelser för att jag ska uppskatta mitt näst intill perfekta liv. Så istället för att fundera så mycket på att jag snart ska börja jobba och att Samuel snart ska börja på förskolan, ska jag nu fokusera på att få ut det mesta av min återstående föräldraledighet. Jag ska njuta av hur underbara killarna är, hitta på roliga saker och försöka behålla lugnet när de bråkar och trotsar. Idag hade vi en liten spontan picnic i solen nere vid kanalen och sen lekte vi i snön och det var väldigt uppskattat.
 
Picnic i solen
 
Samuel är inne i en mysig period. Han har börjat prata jättemycket och härmar ord och säger ibland till och med tvåordsmeningar. Han tar mycket plats just nu i familjen och storebror blir lite avis. Perry kom hem tidigt ikväll och jag kunde ta en liten joggingtur i solnedgången :). Foten känns sådär men är under kontroll. Sen gick Perry till gymet och körde ett spinningpass. En bra kväll ur träningssynpunkt!
 
Lyxigt att jogga i dagsljus

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar