måndag 14 oktober 2013

SJ, SJ gamle vän...

otroligt att du lever än, skulle jag vilja säga!

Inte konstigt att det går dåligt för SJ. Hur kan man ha en webb som innehåller så mycket text men så lite fakta. Eller så är det jag som är en IT-invalid... Det tog mig drygt två timmar att boka om en tågbiljett och kostade ett psykbryt som förpestar hela familjens mysiga lördagsfrukost.

I fredags skulle jag då äntligen resa till Lund och besöka min vän Anna och hennes dotter Klara. SJ fortsatte i gamla hjulspår så att säga. Efter knappt två timmars resa var vi 25 min försenade och vi anlände till Lund en timme efter beräknad ankomsttid. Snabbtåget var plötsligt inte så snabbt och intercity tåget från Stockholm, som var 250 kr billigare och avgick efter mitt tåg, anlände till Lund före mig. Orsakerna till förseningen var några nedfallna kablar, mötande tåg (jag visste inte att det var enkelspårigt mellan Stockholm och Lund), ett nödstopp som gav mig och SJs stol rödvinsfläckar, en omstart av tåget på grund av att kurvlutningen inte fungerade och slutligen så var det fullt med tåg på stationen i Lund så vi fick vänta 100 meter från perrongen i drygt 10 minuter. På hemresan blev förseningen "bara" 25 minuter. Nästa gång blir det nog flyget.

Helgen i Lund var hur som helst alldeles underbar. Otroligt avstressande, social och träningsfri. Vi fick inte njuta av höstsolen som skämde bort alla stockholmare, men det gjorde ingenting. Jag och Anna har inte träffats på drygt 3 år, vi har haft lite sporadisk kontakt under åren men vi hade så mycket att ta igen. Så i fredags satt vi uppe till klockan halv-3 och pratade och drack te. Det slank även ner en liten whiskey på slutet för att bota min onda hals :). I lördags blev det sovmorgon till klockan 10 och sen lång frukost innan vi promenerade ner på stan. Där shoppade vi loss i Saluhallen och åt en lyxlunch och drack vin. Sen blev det lite budgetshopping på H&M innan vi gick hem för att vila lite innan middagen.

På kvällen kom Annas pojkvän Pär och hans söner över och vi var ett härligt gäng som avnjöt en fantastisk middag. Till förrätt hade vi en liten buffé av läckerheter; anklever med fikonmarmelad på surdegsbröd, lagrad manchego med tryffelhonung, Serranoskinka, skagenröra, tryffelsalami och oliver. Och till detta en god Barolo. Varmrätten hade bestämts av Klara och bestod svart pasta med hjärtmusslor kokade i vin, vitlök och grädde. Ett gott vitt vin till det och måltiden var fulländad! Desserten bestod av praliner och japansk congac. Efter middagen fick vi se prov på Rickards styrka. En elvaåring på varje axel är inte dåligt!


Hjärtmusslor är gott!

Starke Rickard med Klara och Wilmer på axlarna

I söndags blev det återigen sovmorgon, lång frukost och sen lite shopping i Malmö innan det var dags att sätta sig på tåget tillbaka till Stockholm. Jag somnade nästan på en gång och sov i nästan två timmar. Ändå hade jag inte problem att somna på kvällen när jag kom hem. Kan det vara så att jag har ett uppdämt sömnbehov? Eller är det bristen på träning förra veckan som gör mig slö? Det vet man inte, men jag vet att det är skönt med träningsfria helger ibland. Och jag vet att det är stärkande att umgås med personer som verkligen bryr sig om en. Och efter den här helgen är jag ännu mer övertygad om att det finns en rättvisa här i livet, bara man orkar kämpa när det är som tyngst. Tack Anna och Klara för en underbar helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar