söndag 6 oktober 2013

Det hänger på håret

I onsdags var jag och klippte mig, och som vanligt lät jag mig övertalas att klippa mycket mer än jag från början tänkt mig. Jag hade en lite halvlång frisyr som var lättskött och bekväm, eftersom det gick att få upp nästan allt hår i en svans. Och det känns som ett tvingande kriterium när det kommer till val av frisyr. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig? När jag lämnade min så klarsynta frisör Anett på Af Stockholm, låg inte mindre än halva min kalufs på golvet. En jättestor hög med mitt hår låg där och väntade på att bli uppsopat. Men konstigt nog kände jag mig inte förtvivlad utan bara lite naken och ganska nöjd. Och jag är ju inte kortsnaggad, för är det något vi har i vår familj så är det tjockt hår, så det finns en hel del kvar på huvudet.

Nu har jag vant mig vid min nya frisyr och upptäckt att den faktiskt är minst lika lättskött som det lite längre håret. Tyvärr syns mina gråa hårstrån tydligare men det går ju att åtgärda om fåfängan skulle ta överhand. Så jag är riktigt nöjd och samtidigt förundrad över hur mycket av ens identitet som sitter i håret. Det känns som att jag ändrat stil lite i och med frisyrbytet och jag hajar fortfarande till när jag ser min egen spegelbild. Men jag är glad att jag vågade, jag behövde en förändring, och det växer ju ut igen ifall jag inte skulle gilla det.

Veckan har varit full med förkylda killar, en hel del jobb och lagom mycket träning. Kort löppass i tisdags på lunchen och simning på kvällen, lunchlöpning med 8 x 400-metersintervaller i torsdags, 10 km lugn löpning i lördags och simning idag. Formen är som den ska vara så här års, alltså inte på topp. Samtidigt som det ligger en förkylning och lurar så nu gäller det att sova mycket, äta bra och toppa med lite extra zink.

Efter frisörbesöket i onsdags var jag med goda vänner och shoppade på Haven Stockholm, en helt underbar butik som en kompis bästa vän driver. Vi spenderade lång tid, tror vi provade igenom nästan hela butiken samtidigt som vi drack bubbel :), och mycket pengar i affären. När vi äntligen kom därifrån gick vi till Melanders och räkfrossade och drack vin. En mycket trevlig och mysig onsdagskväll.

Står på önskelistan till tomten


All you can eat!


I torsdags lade min mobil av, den bara dog knall och fall och nu är den på lagning. Under knappt ett dygn var jag tvungen att klara mig helt utan mobil och det kändes väldigt ovant. Men det var säkert nyttigt. Nu har jag skakat liv i en gammal mobil, som stänger av sig några gånger per dag men som i övrigt fungerar. Jag funderade på om haveriet var en del i min mentala time-out, jag tror ju på ödet så det kanske var ett tecken på att jag håller på att bli helt beroende av mobilen. Med den gamla mobilen jag har nu är det hur som helst inte så intressant att surfa eller sms:a eller ta bilder så det blir som en ofrivillig avvänjningsperiod. Sen gäller det bara att inte trilla dit igen!





1 kommentar:

  1. Du måste lägga upp en bild på nya frisyren. Dönyfiken!

    /Ann-louise

    SvaraRadera