söndag 29 september 2013

Nu är det definitivt höst i paradiset

Sista helgen på landet ägnade vi åt att förbereda inför vintern. Vi tog upp båten, bar in alla trädgårdsmöbler, stängde av frysen, eldade osv. Men framför allt hade vi en trevlig höstmiddag tillsammans med våra underbara grannar. Det blev en riktigt mysig kväll med räksoppa till förrätt och sen bbq med grillade revben, coleslaw och bakad potatis. Efter det ännu mer vin och en härlig ostbricka. Det är alltid lite vemodigt att stänga igen för vintern, men jag vet ju att om bara några månader så är det vår igen. Nu ser vi fram emot vinteraktiviteter och sköna helger i stan.

Utelunch: korvgrillning i skogen

Favoritaktivitet idag: tömning av glassförrådet

Ett annat hösttecken är att de grova däcken åkte på Orbean igen. Jag tyckte det var lika bra när jag ändå hade lite tid över. Och det är 100 gånger enklare att göra det utomhus än inne i lägenheten. Detta är dock en aktivitet som jag inte gillar, dels för att jag vet att det framöver kommer gå långsammare och trögare, dels för att det i sig är en tråkig, jobbig och slitsam grej. Dessutom blir man otroligt smutsig om händerna. Nu hade jag ju dessutom en stukad tumme vilket inte gjorde saken lättare. Men jag gav mig i kast med uppgiften med målsättningen att inte bli irriterad och med förhoppningen om att kunna cykla en sväng efteråt. Framhjulet gick väldigt bra och var på plats igen efter en kvart och då hade jag även justerat bromsen lite. Bakhjulet såg länge ut att gå bra det med, i rekordfart dessutom, men man ska aldrig ropa hej... För när jag skulle ta de sista tagen med däckavtagaren, fast nu använd för att få dit däcket igen, punkterade jag slangen och det började pysa. Så det var bara att börja om igen. Och jag hade ingen extra slang och inget reparationskit, så jag fick åka till macken och handla. Men sen gick det bra och jag hann även med en rengöring av dreven och kedjan och att smörja kedjan. Sen gav jag mig av på en underbar hösttur på 30 km.

Mindre kul söndagsaktivitet

Solen sken och jag lyssnade på en Sommarpratare i P1. Det var Marta Ehlin, lyssnarnas sommarvärd. Och har ni inte lyssnat på henne så rekommenderar jag er att göra det. Det var en gripande historia, men inte bara eländig, med bra musik. Och när de spelade True colors där jag cyklade i eftermiddagssolen längs havet kände jag mig lite vemodig faktiskt. Sommaren är definitivt över nu. Men det är nåt med hösten som jag gillar, även om det kan vara regnigt och blåsigt så blir jag sällan höstdeppig. Hösten passar mig helt enkelt. Idag var luften var klar och krispig, färgerna i naturen starkare än någonsin och solens strålar bländande. Så trots vemodet kände jag mig stärkt av cykelturen, kanske den sista cykelturen i Roslagen för i år...

Mitt Roslagen

1 kommentar:

  1. Inte varje dag man dansar foxtrot. Kräver goa grannar och MYCKET rödvin :-). Försöker smälta cyklister med visselpipor men det går inte...

    /Ann-louise

    SvaraRadera