söndag 25 augusti 2013

Stockholm Triathlon 2013

Stockholm visade sig från sin absolut bästa sida när jag trampade iväg mot Stadshuset och Norr Mälarstrand imorse klockan halv-9.  Det var redan 16 grader varmt och nästan vindstilla. Jag hade min vana trogen laddat med långloppsfrukost, två toast med marmelad och en kopp te, och kände mig lagom laddad men väldigt förväntansfull. Veckan hade varit hektisk och hälsan och sömnen allt annat än bra, men idag kändes allt bra igen. Jag hade dock bestämt mig för att dagens tävling först och främst skulle bli en kul och lärorik upplevelse och inte en tidsjakt, därför hade jag lämnat klockan hemma. Man är ju aldrig bättre än dagsformen och jag hoppades att den skulle vara god idag. Tävlingen hade redan börjat så jag fick trixa mig fram genom stan för att komma fram till starten. Väl där stannade jag en liten stund och tittade på herrarna som redan startat. Jag tänkte att det kommer bli en varm dag, och det blev det.

Utsikt från Stadshusbron imorse

Efter att ha "checkat in" och hittat min plats i rätt startgrupp, L5, var det dags att börja plocka fram alla prylar. Våtdräkt, öronproppar, simglasögon och badmössa skulle jag ha på mig. Cykelskor, hjälm, glasögon och en power bar gjordes redo till T1 och löparskor, en gel och kepsen till T2. Det var trångt mellan platserna och jag undrade lite hur det skulle gå i växlingarna och tänkte att jag skulle ta det lugnt. Sen var det dags för ett sista toabesök och sen begav vi, jag Jenny och Karin, oss till starten.

Trångt i växlingsområdet

Startklara!

Klockan 10.10 gick starten för min startgrupp. Jag hade lagt mig ungefär i mitten av startfältet, vi startade från vattnet, och tog det lugnt i början. Det var dock inga problem med trängsel, fältet sprack upp rätt snabbt och det gick att simma utan att krocka med andra. Jag prickade första och andra bojen rätt bra, men sen missade jag grovt bojen man skulle runda och fick en extra simtur jämfört med de andra. Men det gick hyfsat bra ändå och det var många cyklar kvar runt min när jag växlade vid T1, vilket betydde att jag i alla fall inte kom sist i startgruppen. Cyklingen är min svagaste gren och jag blir ofta frustrerad över hur långsamt det går och kör lite för hårt, vilket innebär att jag är väldigt trött när jag börjar springa. Men idag hade jag bestämt mig för att inte låta mig stressas. Jag blev visserligen omcyklad av många men cyklade även om flera stycken. Och när jag kom in till T2, växlingen till löpning, var jag fortfarande ganska pigg. Men det var varmt och benen hade lite svårt att komma igång så jag orkade inte springa så fort som jag hoppats på. Det verkade dock vara fler som var slitna och jag sprang om många trötta triathleter vilket gav mig en liten extra kick. Jag segade mig i mål på 2.46.44, en tid som jag är nöjd med. Det räckte till en 25:e plats av 241 tjejer. Och där finns tid att kapa framför allt på simningen, cyklingen och växlingarna, så lite revanschsugen är jag redan. Dagens lärdomar var många, men framför allt vikten av att kunna simma rakt. Samt att triathleter verkar vara väldigt trevliga och sociala människor. Jag fick jättemånga tips och råd av mina medtävlande i växlingsområdet och alla var jättesnälla trots att det var trångt.

Det var en jätterolig tävling och jag tyckte det kändes lätt och bra hela tiden. Distansen kändes lagom och precis som med maran, så är det fantastiskt att få tävla mitt i vår vackra huvudstad. Idag var det dessutom extremt mycket folk ute och hejade på oss, inklusive mina fantastiska killar, vilket gör det hela ännu roligare. Detta är definitivt något som jag vill göra om nästa år!

Karin, Jenny och jag. Tre nöjda triathleter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar