lördag 8 oktober 2016

Frigiliana 2016: Premiärcykelturen

Efter en natt med varierande sömn var det dags att ladda för premiärcykelturen. Det gör man bäst med en lång frukost på balkongen med utsikt över bergen. Det kändes nästan overkligt att vara där, så varmt och skönt och så vacker utsikt.

Utsikt från Irénes balkong

Efter frukosten var det dags att göra oss redo för cykling. Coach @lly hade skickat en packlista inför resan till tjejerna som de lydigt hade följt. Det enda som saknades var två vattenflaskor vilket vi lätt kunde införskaffa på X-Bike i Nerja. Vi packade in oss i vår lilla bil och körde den slingriga vägen ner till Nerja. Solen sken från en klarblå himmel och jag tänkte att det blir en fin cykeldag. Iréne var märkbart nervös och så även jag men det visade jag inte. På X-Bike var de lika trevliga och hjälpsamma som vanligt. De kände igen mig från i våras och gav oss ett riktigt bra pris för fyra dagars hyra. Efter knappt en timme var vi klara och redo att ge oss av. Min plan var att låta Iréne öva lite på en lugn och relativt platt plats, men den som varit i Nerja vet att det är rätt kuperat och framför allt trafikerat typ överallt. Till slut hittade vi ett kvarter som var lugnt och relativt platt. Där fick Iréne öva på att starta, stanna, klicka i, klicka ur, bromsa, växla, svänga och gasa. Efter ca 20 minuter sa hon att hon var redo och jag höll med. På ett fint led begav vi oss mot dagens mål, Torre del Mar, där jag planerat att vi skulle äta lunch. Förutsättningarna var bra nästan vindstilla och sol, möjligtvis lite varmt och väldigt mycket trafik.

Redo för premiärturen

Cyklingen gick över förväntan och vi körde på i lagom tempo längs havet. Vi stannade med jämna mellanrum för att dricka i värmen och vi gick igenom lite tecken som man använder när man cyklar i klunga. När vi nådde Torre del Mar var tjejerna fortfarande pigga och ville fortsätta lite till. Jag var tveksam men tänkte ok, så vi körde ytterligare ca 5 km innan vi vände tillbaka för att äta lunch på strandpromenaden. Aldrig smakar väl lunchen så gott som när man cyklat och särskilt om man cyklar för allra första gången och längs Medelhavet i strålande sol och lätt medvind. 

Selfietime

En glad Lisa skålar i alkoholfri öl

Lunch with a view

Efter lunchen började vi rulla tillbaka mot Nerja. Forfarande rätt pigga men jag tyckte ändå det var klokt att vända tillbaka. Vi skulle orka träna fyra dagar till. Mot slutet av turen började orken tryta lite främst för Iréne och i motlutet upp mot stan gick det riktigt tungt. Så det var perfekt tajmat när vi kom fram till bilen. En riktigt bra premiär tyckte Coach @lly och båda tjejerna var nöjda över dagens tur. 
Inte ens jag kan motstå en Cafe con leche

Efter en välförtjänt kaffe var det dock ingen av dem som tackade nej till att åka bil den sista milen upp till Frigiliana så vi packade in deras cyklar i bilen och vinkade hejdå. Coachens privilegium; att få en extra klättring per dag på 400 höjdmeter. Väl hemma badade jag i svett. Tjejerna hade varit och storhandlat på Lidl och var lika trötta de. Så vi tog en snabbdusch och sen gick vi till poolen för att träna på att göra voltvändningar. Ingen rast och ingen ro!

Världens bästa adepter!

Efter lite häng på balkongen och en flaska Cava gav oss ner i byn för att äta middag. Eftersom det var lördagkväll var det mycket folk ute men vi hade tur och fick ett bord på en populär restaurang. Vi beställde supergod pizza och alkoholfri öl. Värmen och träningen tog ut sin rätt och efter middagen gick vi hem och la oss. Alla nöjda efter en fantastisk första dag på vår träningsresa. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar