fredag 17 januari 2014

Huskur mot anstormande förklylningar

Veckan har varit hektisk med mycket jobb och sjuka barn. Samuel har varit hemma hela veckan och Timothy blev sjuk igår kväll. Själv har jag kämpat med årsrapportering samt försökt träna på som vanligt och undgå att bli smittad. Jag har några grundläggande principer som jag försöker följa och som jag inbillar mig motverkar förkylningar, och visst är det så att bara man tror tillräckligt mycket på nåt så funkar det...

Här är mina knep, inga kioskvältare direkt men de funkar ofta:

Dricka mycket: jag försöker framför allt få i mig hinkvis med te för att dränka alternativt skölja ut bacillerna.

Sova mycket: vilket jag aldrig lyckas med men det vore nog bra och jag har som målsättning att sova minst 7 timmar per natt.

Jogga: ja faktiskt. När man känner sig lite snorig, ruggig och kanske det även kliar lite i halsen, då går man ut och joggar. Man tar på sig lite mer än man brukar så att man börjar svettas rätt snabbt. Förhoppningsvis börjar man snora också ganska omgående och kanske även hosta lite slem. Min tro är att svettet, snoret och slemmet transporterar ut alla baciller. Men man får inte springa fort utan bara jogga, bättre att lufsa på lite längre då med låg puls. Och man får inte ha ont i halsen eller feber såklart.

Ät lite: om jag känner mig hängig försöker jag skippa vitt socker, vetemjöl och mjölkprodukter. Jag vet att man aldrig bör äta detta men jag gör det tyvärr ändå nästan dagligen. Inte i några stora mängder men det är svårt att undvika helt.

Ät mycket: lax, nötter, avocado, kiwi, grapefrukt, garanatäpple, apelsiner, olivolja och ägg.

Kosttillskott: ät extra zink som kosttillskott och kanske även Manukahonung

Skippa alkohol: trist men sant. Jag tror att det påfrestar kroppen i onödan samt att det innehåller mycket socker.

Ha svalt i sovrummet: så att inte bakterierna frodas under natten

Blir man sen sjuk ändå så har man ju i alla fall gjort vad man kunnat för att undvika smittan. Just nu utmanar jag ödet, det enda jag lever upp till ovan är jogging och svalt i sovrummet, det senare beror på att elementet är trasigt, resten hinns inte med. Dessutom hade jag besök av en liten kille i natt som låg och snusade gott med sin snoriga näsa och hostade typ 5 cm från mitt ansikte. Men hoppas att jag klarar mig ändå.

Idag cyklade jag till jobbet. Det var kärvt men härligt. Det var -10 grader när jag gav mig av imorse och väglaget var vintrigt. Under dagen kom det snö så hemfärden blev väldigt vinglig på oplogade cykelvägar. Men jag kom hem ordentligt, tog en bastu och fick en god middag. Nu är det dags att somna i soffan framför "På spåret". Hoppas på en jobbfri helg med mycket familjehäng.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar