måndag 20 januari 2014

En allt annat än stillsam helg

Helgen blev inte så lugn och skön som jag tänkt mig men jag fick sova hyfsat bra. Vår underbara lilla 2,5-åring har genomgått en förvandling, till det negativa, och Perry och jag står handfallna och chockerade. Hur kan en så liten människa reta sån gallfeber på två vuxna, hyfsat balanserade, människor? Hur kan en liten solståle förvandlas till ett litet monster på bara en vecka? Vi känner inte igen Samuel och vi har ägnat helgen åt att försöka förstå vad som händer. Tack och lov så finns det Internet, efter att ha Googlat på "trots" och läst diverse berättelser och utlånanden från föräldrar och psykologer, kände vi oss lugnare och det planerade samtalet till BUP sköts på framtiden. Troligtvis är det bara en helt vanlig utvecklingsfas Samuel gått in i och det gäller nu för oss att hitta verktyg för att kunna hantera detta. Det faktum att han var hemma från förskolan hela förra veckan kan ha gjort honom uttråkad och bidragit till utbrotten samt att han håller på att få kindtänder, man kan inte veta. Men imorse gick lämningen hur bra som helst och han verkar ha saknat kompisar.

I helgen hade vi besök både på lördagen och söndagen av kompisar och deras barn. Mycket trevligt! Vi har även haft julgransplundring, monterat IKEA-möbler, fixat lite i barnens rum, försökt handla TV- och stereomöbler och soffbord, tränat lite grann, lagat pulled pork (igen), åkt stjärtlapp i vår lilla backe och Perry lekte en hel del med barnen. Jag måste bli bättre på att leka, trots att jag inte tycker det är så kul. Kanske är det som med allt annat, man måste engagera sig till 100% och intala sig själv att det är kul, så blir det kul. Jag måste testa i alla fall för jag märker hur himla kul barnen tycker det är när vi vuxna leker med dem.

Helgen avslutades med ett jobbigt simpass med triathlonklubben. På söndagar är det 1,5 timmar och på den tiden hinner man ca 3000 meter och man hinner blir riktigt trött. Igår gick det hyfsat bra men jag tror att jag måste ta en tekniklektion, alternativt nöta lite själv, för jag känner att jag har stagnerat i utvecklingen. Nu har jag investerat i lite nya badleksaker; en dolme, simfenor och paddlar. Ser fram emot att testa!

Jag tog cykeln till jobbet imorse. Idag var det lite varmare och cykelbanorna lite bättre plogade, även om det bitvis var väldigt mycket snömodd och jätteläskigt. Men jag tar det lugnt och njuter av att slippa åka kommunalt. Dessutom får jag ju lite smygmotion och idag cyklade jag faktiskt om en person!


Hm, hur angriger man chokladtomten på bästa sätt?

Pappa kom med lösningen: köttklubban

"Dö då tomtejävel!" (ur Tomten är far till alla barnen)

Närmare ankfötter kommer man inte









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar