måndag 31 mars 2014

En vecka med fokus på mat, träning och sol

Så var våren här på riktigt. Vädret förra veckan var mestadels soligt och varmt. Det är ljust när jag cyklar hemifrån kl 6 på morgonen och även på kvällarna. Den dyra cykellampan som inhandlades i vintras får gå i ide över sommaren. Förra helgen tog jag bort dubbdäcken från crossen och ersatte dem med crossdäcken. Det gjorde ca 5 minuter på tiden enkel resa till jobbet.Och igår kunde jag äntligen ta ut min racer och bara njuta av att flyga fram. Förra säsongen hann jag bara köra en gång på den innan handen hamnade i gips och sen var cyklingen över för 2013. Ett annat vårtecken är att pollensäsongen har börjat. Det kliar i ögonen och halsen och jag nyser. Varje år hoppas jag att det ska ha gått över av sig självt på nåt sätt under vintern och varje år blir jag lika besviken. Så det är bara att börja knapra allergitabletter igen. Men det kunde varit värre så jag ska inte klaga.

Förra veckan var det full fart och dagarna rusade iväg. Plötsligt var det fredag igen och jag funderade över vart veckan tagit vägen. Det var två karateträningar, utvecklingssamtal på skolan, drop-in fika på skolan och en utekväll med Jenny på Grill. Och sen var det fredag helt enkelt!. Träningsmässigt blev det en lite annorlunda vecka, bara ett simpass och två korta kvalitetspass löpning plus en mysjogg på landet. Däremot blev det två cyklingar till jobbet och ett lite längre cykelpass igår när jag cyklade hem från landet. Igår var det premiär för racern, min fina Venge fick äntligen komma ut, vilken underbar känsla! Det blev 5,7 mil i ett ok tempo men det finns mycket för mig att jobba på avseende cyklingen. Så ska jag klara en halv Ironman den 28 juni måste jag helt klart lägga mer tid på cyklingen, vilket såklart blir på bekostnad av löpningen. Men jag har ju även ett marathon den 31 maj, så det blir till att planera. Simningen klarar jag alla dar i veckan och jag hoppas bara att det inte är alltför kallt i vattnet.

Den gångna veckan har det även varit ett stort fokus på mat. Jag har varit jättehungrig och formligen vräkt i mig allt som kommit i min väg, vilket tyvärr även inkluderade godis och bullar. Detta har medfört att jag fått två stora, fula finnar i ansiktet, smällar man får ta. Matfokuset kulminerade i helgen. I fredags hade Perry gjort en underbar chili med smaskiga tillbehör som vi avnjöt tillsammans med lite Corona. I lördags åkte Perry ut på cykeltur med sina Vätternrunda-kompisar medan jag åkte till sommarstugan med småkillarna. Våra bästa grannar var också där så det blev en toppenhelg för både barn och vuxna med lek och utefix hela dagen, fika i solen och en enkel men god middag på kvällen. Igår blev det både löpning och cykling för mig så när jag nådde hemmet i Täby igår kväll efter drygt 2 timmar på cykeln smakade det bra med resterna av chilin från fredagen och ett par öl. Sen var vi så mätta och luktade så mycket vitlök att vi inte orkade med någon dessert.

Nu väntar en vecka med fokus på att bli av med sockerberoendet. Träningsupplägget är för ovanlighetens skull oklart och det känns olustigt. Kroppen känns pigg men tiden är knapp så det blir nog inte så många tillfällen, men det är ju aldrig fel att vila så jag får försöka gilla läget. Till helgen måste jag dock hinna med ett löppass på minst 25 km. Så med tanke på hur kalendern ser ut är veckans mål: 1 jobbcykling, 1 lunchlöpning, 2 simpass, 1 långpass löpning. Bonus är ett lite längre cykelpass och ytterligare en jobbcykling eller ett löppass.

Taco de luxe

Vårtecken





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar