tisdag 7 februari 2012

Strålande utsikter

För några dagar sedan såg det dock mer dystert ut. Den inplanerade semestern såg ut att vara i farozonen och vi deppade och ömkade oss. Sonen blev sjuk på onsdagkväll och föräldrarna förnekade in i det längsta att bacillen även angripit dem. Men lördagen kom, inplanerad resdag, och det var bara att acceptera att bacillen intagit allas våra kroppar. Men vi tog en chansning och packade bilen och gav oss iväg ändå. Vi mötte den sibiriska kylan, som lägst var det -31 grader, och vi funderade lite över vad vi gett oss in på. På söndagen var dock lill-killen frisk men vi vuxna rätt risiga. Vi kurerade oss med vitlök, ingefära, citron och ett batteri med hälsokostprodukter. Jag trotsade kylan och bacillen och tog ett 10 km pass i -14 gradig kyla. I efterhand inser jag att det inte var så himla smart. Måndagen tillbringade vi inomhus förutom sonen som skjutsades iväg till skidskolan och vi började misströsta. Vi tuggade i oss färsk vitlök och drack litervis med te. Inte ens en whiskey fick vi med oss, annars hade det säkert varit botemedlet, det var vi båda övertygade om.

Imorse, tisdag, kom dock vändningen. Inget ont i kropparna längre och halsarna kändes bättre. Snoriga var vi alla tre men det kan vi leva med. Vädergudarna var på vår sida och det var bara -3 grader och solen visade sig. Alltså ut i backen på förmiddagen, jättebra underlag och bra sikt. Efter lunch var det dags för skidskola för den lilla och vi andra tog ett par varv i längdspåret. Perry kände sig stark och jag kände mig ok, men inte bra så jag tog det rätt lugnt. I stugan väntade bastu och öl, precis som det ska vara på fjällsemester alltså och förtvivlan har förbytts mot hopp. Även om veckans träningsschema spruckit för länge sen, så finns det nu hopp om en bra fortsättning på veckan!

Nu när vi nu börjat tillfriskna kan vi börja fokusera lite på andra i-landsproblem. Som t ex att det verkar inte spela någon roll hur många sladdar och laddare man har med sig, det är alltid nåt som fattas. Vi hade med oss en hel väska med elektronik; kameror, pulsklocka, pannlampa, dator, bärbar dvd, ipad och diverse laddare och sladdar. Ändå saknar vi laddaren till pannlampan samt en sladd för att koppla mobilen till stereon så att vi kan lyssna på Spotify (men så krävs det också en aux-kabel av modell äldre och det ingår inte i vår standardutrustning, ännu). Jag upptäckte även till mitt stora förtret att jag glömt mitt smink (=mascaran) hemma. Och vi som ska äta middag i Toppstugan ikväll...

I det stora hela tycker jag dock att jag har ganska lite att bekymra mig över just nu. Jag har semester, är i fjällen med min fina familj och är hyfsat frisk. Jag är helt klart nöjd!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar