tisdag 14 februari 2012

Lyssna till ditt hjärta

Vad passar bättre såhär på Alla Hjärtans Dag än att tänka lite extra på sitt hjärta, vilka saker som är bra för hjärtat och vad som känns bra i just ditt hjärta.

Igår var jag ute och åkte längdskidor i Ågesta. Spåren var lite sladdriga men helt okej och jag kände mig stark för första gången på två veckor. Jag åkte i mörkret med min pannlampa och lyssnade på Musikjournalen i P3. Helt oslagbart som vanligt! När jag kom hem och skulle ta hissen upp från parkeringsgaraget, steg det in en man och en kvinna. Mannen tittade på mig och mina skidor och frågade om det verkligen går att åka längdskidor i Stockholm nu. Sen sa han, med glimten i ögat, att han blir förbannad av att se sådana som mig. Förbannad för att det påminde honom om att han borde sätta igång och träna. Med tanke på hans kroppsvolym kunde jag bara hålla med, fast jag sa inget såklart. Sen frågade han mig om det inte var jobbigt att träna. Jag hann bara svara nej innan hissen stannade och det var dags för dem att gå åt ett annat håll. Det var synd att jag inte hann tala om för honom att det verkligen inte är jobbigt att träna, tvärtom. Det kan vara lite påtagligt att komma iväg när man precis kommit hem från jobbet och det är mörkt och kallt ute, eller när man precis har nattat sonen och TV-soffan lockar. Men jag tror inte det har hänt att jag ställt in ett inplanerat träningspass, om jag inte känt mig sjuk eller att något oförutsett inträffat som gjort att det verkligen inte funkar. För mig är det ett privilegium att få träna. Att ha en kropp som tål relativt mycket träning och att få njuta av känslan av att vara utomhus och i rörelse. Det är bättre än allt annat för både kropp och själ!

Jag var inte jättegammal när jag blev mamma för första gången, 34 år, men jag kommer vara över 40 när och om jag blir tvåbarnsmamma. Och det är bara att acceptera att jag inte är lika pigg som jag var när jag var 25. Därför känns det som en skyldighet mot mina barn att träna och sköta om mig så att jag håller mig frisk och stark. Jag vill orka leva med mina barn länge och förhoppningsvis få uppleva mina barnbarn (även om jag förmodligen är närmare 80 om det blir aktuellt!). Jag och min man vill ge våra barn en bra start i livet där en sund livsstil med träning och utomhusaktiviteter är en naturlig del av vardagen. Precis som det är självklart att vi äter nyttigt för det mesta och sover ordentligt. På samma sätt försöker vi lära sonen att det är viktigt att kunna koppla av och njuta också. På helger och semestrar njuter vi gärna av god mat och dryck och av att bara ta det lugnt. 

Men det är inte bara träning och bra kosthållning som får mitt hjärta att må bra; en liten kille som lindar sina små armar runt min hals och säger: Jag älskar dig! får mamma-hjärtat att smälta och det känns bra ända in i själen, en stor kille som lägger sina armar runt mig och jag drunknar i hans stora famn får mitt hjärta att slå lite extra fort och en vän som köper benvärmare och lägger i mitt postfack en kall dag då jag är superdeppig värmer både ben och hjärta.
Ikväll ska jag och Perry njuta av lyxen att gå ut och äta en god middag på tu man hand. Men först ska vi till gymmet och stärka våra hjärtan J!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar