tisdag 24 maj 2016

Tilltalande tisdag

Vissa dagar börjar bättre än andra. Idag var en sån dag. Klockan ringde 5.15. Solen var redan uppe och det var nästan vindstilla. Halvsovande slängde jag på mig cykelkläderna och rullade ut cykeln. Det var redan 13 grader varmt men kändes svalt jämfört med sängvärmen där jag stod i min t-shirt och korta cykelbrallor. Jag rullade i maklig fart mot stan. Benen var märkbart sega efter helgen. Lite för mycket alkohol, för lite sömn, barnkalas, spontangrillning, 10 mil cykel och 13 km löpning sliten även på en 43-årig hyfsat vältränad småbarnsmamma. Efter en skön cykeltur rullade jag in på jobbet strax före halv-7 och gick då direkt till gymet för att köra lite simstyrka, har inte simmat på 4 veckor, och ben. Tiden går fort när man har kul så det blev knappa 30 min innan jag var tvungen att rusa.

Dagens höjdpunkt; frukost på Nybrogatan 38 med Katrin. Syftet med mötet var först och främst att ses men även att prata jobb, träning och livet. Frukostmenyn är helt fantastisk och trots att vi båda kollade lite redan igår kväll hade vi svårt att välja. Till slut blev det varsin latte, grekisk yogurt med jordgubbssylt och müsli med rostade nötter och frön toppat med lite honung, omelett med krämiga champinjoner och ett grillat lantbröd med pata negra, färskost, chevre och ruccola. Sen rullade jag ned för Nybrogatan till jobbet. Det var högsommarvärme och jag kände mig stark, snygg och glad.

På lunchen var jag hos sjukgymnasten och fixade till kroppen lite. Hämtade sen en sallad på vägen tillbaka till jobbet. Det var som väntat kaos inne på Panini och det var helt urplockat. Folk var irriterade på att personalen inte förutsett det ökade behovet av sallader när skulle bli så fint väder idag. Skandal, ska man behöva gå 20 min tidigare på lunch bara för att få en sallad??? Och sen var det såååå lång kö till kassan. Jag blir bara så himla trött på Stockholmshetsen.

Och samma sak när jag cyklar. Folk kliver rakt ut i gatan, bilar gasar och tutar, allt för att slippa stanna till en mikrosekund. Igår höll jag på att köra på en kille som gick rakt ut i gatan trots att han hade rött och jag grönt. Jag stannar 1 cm från honom och han stirrar ilsket på mig, ser sen att jag har grönt och säger surt: Men kör då för fan! Jag ger honom mitt största påklistrade leende och säger: Nej gå du, du verkar ha väldigt bråttom till något viktigt. Han blänger och går över. Beträffande bilisterna så är det väl klart som korvspad att om man kör SUV så är man per definition viktigare än en cyklist på en gammal cyclocross. I norra förorten passar jag mig också alltid för Audi, BMW och Volvo XC-förare. Det är som att bilmärket förpliktigar till en viss körstil och det är ingen idé att utmana dem. Istället njuter jag av att ha privilegiet att kunna cykla till jobbet och slippa sitta i en bil och jäsa.

Dagen fortsätter bra. Härlig cykling hem i strålande sol och medvind. Väl hemma med killarna börjar de spela Minion Monopol och håller på nästan en hel timme utan minsta tjafs. Middagen uppskattas liksom desserten; kladdkaka, jordgubbar och grädde. Sen sticker Perry och Timothy ut och cyklar MTB i skogen. Samuel och jag åker och handlar. I en rondell möter vi ett gäng cyklister påväg ut på tisdagsträning och Samuel hoppar till i baksätet och säger: "Kolla mamma, vad många som cyklar. Var några utav dem dina kompisar? Eller pappas?" Vilken koll han har, trots att vi försöker hålla vårt cyklande utanför familjetiden, kan konstatera att det lyckas sådär.

Dagen avslutas i soffan med uppsvällda ögon, rinnande näsa och en kropp som känns som 100 år. Det är fruktansvärt mycket pollen ute just nu och inga mediciner hjälper. Imorgon blir det inte cykel, måste invänta regn.

Dagens reflektion: i takt med att vädret blir bättre och fotbolls-EM närmar sig har det skett en kraftig ökning av pappor som skjuter barnvagn och är i parken med sina småttingar. Allt medans mammorna, som varit föräldralediga hela hösten och vintern, fått nöjet att återgå till arbetet lagom till sommaren. Hur är det med jämnställdheten egentligen?

Jag har inte tagit några bra bilder på senaste tiden så jag tar en gammal bild som alltid får mig på gott humör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar