måndag 12 oktober 2015

10 skäl till att cykelpendla

Hur många bloggar har inte skrivits om fördelarna med att cykel- och löppendla? Jag skriver den här för att påminna mig själv om fördelarna när det känns motigt att ge sig iväg.Och den tiden kommer, var så säker. Om två veckor ställer vi om till vintertid och går mot mörkare och kallare tider. Då gäller det att komma ihåg!

1. Bonusträning! Min cykelpendling ger mig 6-9 mil per vecka, ca 25 mil per månad, mil som annars inte blivit av. Så jag får träningstid utan att inkräkta på familjetiden.
2. Bacillfritt! Cykelturen är garanterat bacillfri, om man inte råkar få en snor eller spottloska på sig från framför varande cyklist.
3. Ingen tidsförlust! Med de dåliga kommunikationerna vi har till Täby så förlorar man ingen tid på att ta cykeln. Från oss till Mörby C tar det 20-30 min med bussen på morgonen på grund av all trafik. Om det regnar är det värst för då vill alla, utom jag, åka bil/buss. Sen tar det ytterligare ca 15-20 min med tunnelbanan och promenaden till jobbet. Det tar mellan 40-45 min till jobbet på cykel beroende på väder, vind, väglag och vilka däck jag har. Tiden man eventuellt förlorar är duschtiden som måste göras på jobbet istället för hemma men det funkar.
4. Mindre stress! Det är otroligt stressande att sitta på en knökfull, antingen iskall eller supervarm buss, som förflyttar sig framåt i snigelfart.
5. Piggare! Man blir garanterat pigg när man cyklat till jobbet. Särskilt om det regnar eller är lite kyligare ute. Jag gillar att vara ute oavsett väder, ju tjurigare desto skönare att komma in sen. De dagar jag inte cyklar eller springer till jobbet känns det som jag fortfarande är sömnig när jag kommer fram.
6. Mindre fåfäng! Jag har konstant hjälmfrisyr men det är ok, jag har till och med fått komplimanger för den! Styling görs två gånger per vecka när jag tvättar håret. Sen får det bli som det blir. Smink har jag aldrig använt så det är ingen skillnad om jag cyklar eller åker buss. Lite mascara kan jag lyxa till det med om jag har tid över.
7. Ekonomiskt! Man inleds inte i frestelsen att köpa bulle eller nåt annat på vägen till jobbet. Det innebär också att Perry och jag kan dela på ett SL-kort. 
8. Miljövänligt! Ibland funderar jag dock över hur vänligt det egentligen är för mina lungor. Jag drar säkerligen i mig rätt mycket avgaser under min färd, halva sträckan går längs med en tungt trafikerad led. Men jag släpper i alla fall inte ut så mycket luftföroreningar.
9. Hälsosamt! Trots reflektionen ovan tror jag att kroppen och själen mår bra av att röra på sig. Jag blir gladare, får högre förbränning och håller mig friskare. Dessutom kan jag träna lite cykelteknik och stärker mitt hjärta.
10. Positiva tankar! Möjligheten till cykelpendling har medfört att jag tycker det är positivt att bo i förorten, istället för att längta tillbaka till lägenheten och närheten till stan. Jag får också en stund för mig själv när jag cyklar hem vilket är jättebra efter en stressig jobbdag.  

Så hej och hå cykla på!

Tyvärr har jag drabbats av en förkylning nu och kan inte cykla. Jag tänkte vara klok för en gångs skull och vila istället för att träna på. Det kan vara värt två vilodagar istället för att åka på en långvarig sjukperiod. I torsdags var jag dock ute och sprang på lunchen för första gången på mycket länge. Påhejad av mina klubbkompisar har jag börjat använda mina Kalmargrejer, så det var en kittad tjej som lunchtränade i torsdags :). Man ska vara stolt över sina prestationer även om tiden inte var nåt att skryta med.

Inte skrytig, bara stolt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar