måndag 15 december 2014

En välbehövlig time-out innan jul

Timothy var hemma från skolan halva torsdag och fredag förra veckan eftersom han sa att han hade ont i huvudet och magen. Ingen magsjuka dock men lite småfeber och ett stort behov av att få vara hemma och bara ta det lugnt tror jag. Samuel har kämpat på, snorig och lite hostig och även han jättetrött. Han somnar varje kväll i cykelkärran påvägen hem från förskolan eller så går han och lägger sig i sin säng och somnar när man håller på att laga mat. Även vi vuxna är nog lite trötta om vi känner efter ordentligt, jag har ju varit ordentligt hängig drygt två veckor, men det gör vi inte för vi vet att vi måste hålla ut en vecka till. Men i ren självbevarelsedrift valde vi att ta en time-out i helgen. Vi bestämde oss för att bara fixa hemma och ta det lugnt och hänga med barnen. Det gav resultat både avseende fixandet och julefrid i familjen.

I lördags bytte min egen MacGyver ut ett trasigt element i hallen och i Timothys rum, det tog "bara" ett år för oss att ta tag i det. Varför anlita en elektriker när man har en Perry? Efter mycket strul fick vi det tillslut båda elementen att fungera och det gav inspiration till mer fixande (vi brukar annars vara hopplöst ohändiga och lyckas göra fel även när vi bara ska montera ihop den enklaste IKEA-möbeln). Så efter det hängde vi upp tavlor, fotografier, fönsterbärda, hylla i hallen, fixade utebelysning och hängde upp en Stringhylla i vardagsrummet. Vi hann även med en promenad i det härliga vintervädret till Blomsterlandet och köpte en krans att hänga på dörren och en juldekoration till vardagsrummet. Perry julpyntade förra helgen så nu börjar det likna ett riktigt mysigt hem. På eftermiddagen åkte vi och spelade bowling hela familjen. Det var mycket uppskattat, särskilt av Timothy, men även Samuel kom igång efter ett litet tag. En sötare bowlare får man leta efter, tänk att de hade bowlingskor i storlek 28. Jättekul att kunna göra något tillsammans alla 4!

Liten bowlare

Igår var vi också bara hemma och softade, med undantag för en lite utflykt till Viggbyholms Stationcafé. Där kan man sitta och fika och titta ut på Roslagsbanan och se tågen passera. Det höll Samuel relativt lugn ett bra tag och vi hann får i oss lunch och en chokladboll innan han blev för vild. Då gick vi vidare till Barnens handelsbod. Det är en mycket annorlunda leksaksaffär där man får personlig hjälp, där barnen får röra sakerna och där det inte finns en LEGO-byggsats så långt ögat kan nå. Men det finns en mängd andra fina leksaker och spel och vi lyckades hitta julklappar till alla kusinerna utan att Samuel rev hela affären. Mycket effektivt!

Väl hemma var det dags för julbad för barnen. Vårt enorma badkar tar en evighet att fylla och det blir som en pool för dem. Tyvärr blir de ofta väldigt vilda i badet och plaskar, skriker och lever om så att hela badrummet ofta blir som en pool. Igår höll det på att spåra ur totalt och jag tänkte att jag provar nåt nytt. Så jag släckte ner, tände ljus och satte på en CD med Beethoven. Sen gick jag ut. Efter en stund blev det helt tyst inne i badrummet och när jag kikade in låg båda två och guppade på rygg och var jättesöta. Efter badet var det dags för Samuel att klippa sig. Som vanligt är det en traumatisk upplevelse där det gör ont i håret mest hela tiden. Men det går bättre och bättre och igår grät han inte en enda gång :).Sen lekte killarna faktiskt hela kvällen tillsammans i Samuels lektält, jag trodde knappt det var sant. Jag hann laga köttbullar som de båda åt med god aptit. Sen fick de se film och äta popcorn i soffan och det blev en alldeles för sen läggning. Men båda barnen somnade glada i sina sängar på mindre än 2 minuter så det var helt ok. En otroligt skön helg där vi alla hann ladda med lite energi inför sista arbetsveckan innan julledigheten. 

När barnen somnat hoppade Perry upp på trainern och jag körde ett yogapass i lekrummet. Det känns så himla skönt att vara nästan frisk igen. I lördags körde jag ett hyfsat långt terrängpass i skogen och igår morse var jag och simmade. Imorse cyklade jag i halvstorm och snöblandat regn till jobbet och njöt av att slippa trängas på bussen och i tunnelbanan. Förra veckan monterade Perry min racer på trainern. Han tyckte inte jag skulle cykla utomhus när jag fortfarande var dålig i hals och bihålor, mycket omtänksamt. Så förra onsdagen, när abstinensen efter träning blev för svår, hoppade jag lydigt upp och trampade i 35 min. Men gud så tråkigt, jag höll på att försmäkta av tristess och värmeslag. Så igår kväll fick min racer åter förpassas in i förrådet och Perrys cross tog plats på trainern igen. Ordningen återställd. Jag föredrar att cykla utomhus så jag och crossen kämpar på i ur och skur. 

Min Venge fick prova trainern men gillade inte den

För ett par veckor sen lyckades jag lägga beslag på två flaskor champagne, Terre Natale 2002. Endast 360 flaskor levererades till Sverige 5 december och jag klickade hem två!!!! Under tio års tid har denna årgångschampagne lagrats i producentens källare i Premier Cru-byn Ludes. Med Terre Natale - ursprungsjorden - har vinmakaren François Huré, enligt experterna, skapat en superkomplex och smakspäckad lyxchampagne. Champagnen tillverkas bara när skörden är perfekt, som den var år 2002, ett så kallat riktigt Grande Année. Det ska bli spännade att testa den på nyårsafton. Kanske blir det en stor besvikelse, för jag är ju egentligen ingen finsmakande champagneexpert, eller så blir det succé. Det som lever får se!

Nyårsskumpan :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar