tisdag 10 januari 2012

En bra sak kan man göra fler gånger

Efter en underbar nyårshelg i Idre återvände vi till ett regnigt och blåsligt Stockholm. Men det kändes inte så himla tungt som det kunde ha gjort, för vi hade redan bestämt att åka tillbaka till Idre kommande torsdag. Så två dagars jobb och sen åter till vinterparadiset :). Samma hus, samma sällskap, samma packning. Allt gick mycket smidigare den här gången. Snögränsen hade nu krupit ner till Hofors och landskapet var fantastiskt vackert.
Den här helgen var det fokus på längdåkning. Hela sällskapet ska åka något lopp under Vasaloppsveckan och helgen planerades så att alla skulle hinna träna, samt att barnen skulle aktiveras. Perry åkte ut på sitt första längdpass redan på torsdagkvällen. Sedan följde ett långpass på fredagen, återhämtningspass på lördagen och sedan klämde Perry även in ett tempopass på söndagen innan vi återvände till Stockholm. Bra jobbat!

Själv hann jag med två bra längdpass på mina nyinköpta längdskidor. Det var kallt och kärvt och jag vet inte om jag kände så stor skillnad jämfört med mina gamla skidor, men det kändes bra i alla fall. Mina gamla skidor inhandlades för 12 år sedan och belagen hade sett sina bästa dagar. Det bästa av allt var dock att få nya längdpjäxor. Nu är det förhoppningsvis slut på blåa tånaglar som ramlar och blåsor på hälar och i hålfötter.

Jag konstaterar att det är 10 år sen jag körde mitt första Vasalopp, eller rättare sagt Öppet Spår. Då skulle jag fylla 30, så kanske det är dags igen nu då, jag ska ju fylla 40 i år... Med tanke på den dåliga vinter vi haft i Stockholm borde jag inte vara sämre tränad än någon annan. Å andra sidan har jag precis lyckats få ihop 6 mil på snö den här vintern, så jag är inte ens framme i Mora. Jag får nog fundera lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar