torsdag 26 januari 2012

15 timmar…

...varav 6 timmars sömn, var vad kroppen fick för att återhämta sig innan det var dags att ge sig ut i kylan igen.

Igår kväll blev det två varv på golfbanan i Ågesta, 16 km, i total tystnad och mörker. En mäktig känsla att glida fram i de sladdriga spåren, vilken lyx att ha naturen så nära stan. Det enda man såg var skidspåren i ljuset av pannlampan och en massa små ljuskäglor i omgivningen från andra entusiaster. Under rundan hinner man rensa hjärnan och kroppen får jobba i ett behagligt tempo. Det är livskvalitet och efteråt, hemma i soffan med en stor kopp te och blåbärspaj, kände jag mig oerhört nöjd med livet!

Så det var kanske inte så konstigt att jag inte var jättesugen på att ge mig ut och lunchjogga idag i snålblåst, lätt snöfall och snömodd. Men ett åtagande är ett åtagande, det är bara att göra det och inte känna efter så mycket. Men det är ju svårt att låta bli... Kroppen kändes faktiskt helt ok efter gårdagen, det var nog mer motivationen som tröt. Två hurtiga kollegor dök upp vid samlingsplatsen och så sprang vi iväg i snömodden. Det kändes ganska tungt redan från början och tempot var inte i min komfortzon direkt, men jag kämpade på. Det blev en ny runda idag, delar av banan för Stockholm Marathon. Benen trummade på och tankarna flög iväg tillbaka till loppet förra året. Jag fastnade i tanken och känslan ett bra tag och jag kände mig glad och löpningen gick lättare för en stund. När jag kom tillbaka till verkligheten var det bara 4 km kvar så jag bet ihop och slirade vidare. Efteråt var jag såklart väldigt nöjd med min insats och glad över att jag har hyfsat bra diciplin, i alla fall när det gäller träning! Det underlättar ju också att ha draghjälp och trevligt sällskap :)

Dagens lärdom; kroppen återhämtar sig snabbare än jag trott. Men framför allt att det inte bara hänger på kroppen, man måste hinna ladda om mentalt också, annars försvinner tjusningen med träningen. Så det är ingen katastrof att ställa in ett träningspass om man verkligen inte är motiverad eller känner sig stressad. Förhoppningsvis hinner man istället bli dubbelt så laddad inför nästa pass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar