söndag 26 juni 2016

Grilled or deep fried?

Eller kanske båda? 

Vädret på Playitas har nästan varit lite för bra sen vi anlände i tisdags. Som tur är blåser det alltid på Fuerteventura för annars hade det varit som i Sahara (kan jag föreställa mig). Andra dagen gav jag mig ut på ett "lugnt" löppass mot den berömda fyren. Tänkte springa en si sådär 45 min och tog ingen vätska med mig, hemma brukar jag köra upp till 1 timme utan vätska på sommaren. Vad jag inte tänkte på var att det var typ 40-45 grader i solen, att solen steker på bra mycket hårdare här än hemma plus att det finns inga platta rundor vid Playitas. Men glad över att få träna för första gången på 3 dagar gav jag mig ut på min lilla tur, för att 45 min senare stappla fram till familjen vid poolen, röd som ett stoppljus o huvudet, yr och flämtande efter vatten. Återhämtade mig efter ca 2 liter vatten och Resorb lagom till kvällen då det var OW-träning med Emma i ljummet Atlanten men med hyfsat höga vågor. Det var härligt men nästan för varmt för att ha våtdräkt, eller i alla fall för att sätta på sig våtdräkten på land. Det var nästan helt omöjligt och det kändes som man skulle slita den i stycken. Jag hakade på Emmas grupp som egentligen var full, och fick vara med och träna på navigering, drafting, bojrundning och lite intervaller. Det var kul och väldigt salt! 

Dagen efter var det dags för cykel och löpning, litet brickpass i hyfast lugnt tempo som nedtrappning inför tävlingen. Jag trampade glatt iväg på min hyrda, lite för stora, racer. Ganska snart insåg jag dock att cykelpass ska förläggas till tidig morgon eller sen kväll. Jag var tacksam för de sträckor då jag hade motvind, och då pratar vi MOTvind. De bitar jag hade med- eller sidvind grillades jag i solen, eller kanske friterades med tanke på all solcréme jag smort in min bleka kropp med, och kippade efter syre som en fisk på land. Jag förbannade solen och tänkte Gud vad jag älskar vintersport men kom sen på att jag ju numera har fått nån slags pensionärsastma som gör att jag inte kan träna hårt i kyla. Så nu kan jag varken andas när det är för varmt eller för kallt. Bara att gilla läget och trampa på för att hinna tillbaka innan vätskan tog slut. Kom hem helt vimmelkantig, drack 1 liter vatten, på med löparskorna och ut och jogga. Efter 15 min var jag klar och helt färdig. Lovade mig själv att aldrig mer träna på dagen i sån här värme. Jag la ut Perrys klocka i solen en stund när vi kom hem och den visade på 48 grader och 35 grader i skuggan.

Vi är här för att ha semester i första hand men även för att mysträna lite, ovan träning räknas dock inte som mys. Perry håller på att återhämta sig efter Vätternrundan och jag trappar ner inför tävling 2 juli. Vi bor i en jättestor fin villa nära hotellanläggningen och vi har inte mindre än tre badrum, varav två med badkar, tvättstuga och egen pool. Syftet med resan är förutom semester, att få igång Samuel att gilla bada. Han är hopplöst rädd för vatten och bara tvätta håret är en kamp varje gång. Så vi tänkte att egen uppvärmd pool och garanterat varmt sommarväder skulle göra susen. Vi toppar med lite simskola varje dag också.

Efterföljande träningspass har genomförts under lite mer kontrollerade former och vi börjar vänja oss lite vid värmen. De senaste dagarna har det heller inte varit så extremt varmt som i början och i förmiddags frös killarna lite i poolen.

Dagarna får fort även om man inte gör så mycket. I veckan har vi varit vid hotellpoolen på förmiddagarna och hemma vid vår pool på eftermiddagarna. Tanken var att låta barnen, framför allt Timothy, prova på lite olika sporter som de erbjuder genom Kids Academy. Men det har helt enkelt varit för varmt för att kunna vara ute och röra på sig mitt på dagen så vi har tagit siesta efter lunch i huset där vi har AC. Även om det pågår en hel del aktiviteter här varje dag känns det lite som lågsäsong. När vi var här i mars 2014 var det full med cyklister och triathleter över allt på ön och på hotellet. Alla pass var så gott som fullbokade och cykeluthyrningen hade inga cyklar kvar. När jag var där i förrgår var det stendött och det fanns massor med cyklar att hyra. Ingen verkar orka cykla i den här värmen. Igår hade den arrangerade MTB-turen haft problem med att flera deltagare fick värmeslag upp i bergen och med nöd och näppe kunde ta sig ner. Vi har förlagt vår träning till tidiga morgnar och det funkar bra om man bara ska köra korta pass. 

Igår morse hämtade vi en liten hyrbil så att vi kan se oss omkring lite på ön. Första turen gick till Oasis Park, en djurpark några mil från Playitas. Den var jättefin och vi tillbringade eftermiddagen där. Idag har vi varit på utflykt till Morro Jable, en milslång sandstrand på södra delen av ön. Det var jättefint men blåsigt såklart och stora vågor att leka i. Nackdelen med sandstrand är dock att man har sand precis överallt när man åker därifrån. Imorgon är sista dagen här för denna gången. Jag ska ta ett morgonpass, sen simskolan och därefter tänkte vi ta en tur norrut på ön. Jag hade gärna stannat en vecka till eftersom semesterkänslan just infunnit sig, men det blir ok att komma hem till svenska sommaren, som vi nu förstått tagit fart på riktigt om man ska tro alla inlägg på FB.

Snart tid för avgång

Baksidan på vårt hus

Timothy gör solhälsning

S i simskolan

Cykling i kargs landskap

S svalkar sig med en glass

Ett dopp i hotellpoolen

Och T badar i havet

Emma och jag mellan två simpass

På reptilshow, S gömmer sig för babykrokodilerna

Vet inte varför men jag gillar Hippos

Morro Jable, fantastisk strand

T o Perry ute i vågorna

Inte fullt så modig

Timothy badar

S spanar

Som i en resebroschyr

PS. Perry läste just att ön ibland drabba av sandstorm som drar in från Sahara. Vinden tar då med sig finkornig vit sand vilket minskar sikten och ökar temperaturen med ca 10 grader. Så det var nog det hände i början av veckan. Nu är det mycket mer human temperatur här. DS 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar