måndag 4 januari 2016

Nyårsafton 2015

Årets höjdpunkt blev nyårsafton! I ett svagt ögonblick, och inte helt opåverkad av alkohol, hade jag bjudit in några vänner till nyårsmiddag med filmtema. Att Perry inte var särskilt förtjust i idén eller att det skulle medföra en hel del jobb störde mig inte det minsta då. Men ju närmare nyårsafton kom, desto mer stressad blev jag. Dels för att jag varit sjuk hela julhelgen och inte hunnit planera kvällen ett dugg, dels för att den viktigaste delen av min utklädnad som jag beställt på Ebay inte hade anlänt från Kina. Men allt brukar ju ordna sig och det gjorde det även denna gången. Peruken anlände den 29 december och menyn svängde jag ihop samma kväll. Så den 30 december var det bara att shoppa loss på alla fronter, mat, skumpa, pynt, styling, utklädningsgrejer samt att skriva ut filmaffischer och sätta ihop låtlistor. Jättekul och hela familjen var engagerad!

Hela Nyårsafton gick åt till att fixa inför middagen och det var superkul. Jag älskar ju verkligen att laga mat men under hösten har det inte givits så många tillfällen för att fixa fina middagar eftersom vi varit så trötta. Så det var ett sant nöje att få stå i köket hela dagen. Vi har ett perfekt hus för fester och när gästerna kom hade vi lyckats få till det riktigt fint tyckte vi själva i alla fall, med röd matta i hallen, filmaffischer på väggarna, filmpynt i taket och lite filmmusik i bakgrunden. 

Pynt för filmmiddag

Dukat och klart

Kvällens meny!

Hela sällskapet hade gått all in avseende utklädnaden och här fanns James Bond, Jack Sparrow, Cathy, Elsa Frost, Ironman, Sandy & Danny, Sherlock och ett par till. Vi började med skumpa, tilltugg och lite mingel.

Drygt halva gänget, 4 barn saknas

Jack och Cathy

Danny & Sandy

Danny & Sandy x 2

Sen blev det middag och den pågick ända till 12-slaget faktiskt. Helt otroligt vad tiden flög iväg. Maten blev efter förutsättningarna bra och drycken verkade falla gästerna i smaken. Alla blev mätta och stämningen var på topp strax innan kl 12. Vi hämtade upp barnen, som samtliga var vakna, och gick ut i trädgården för att kolla lite fyrverkerier. Och sen var det dags för Jack och Cathy och barnen att åka hem med den förbeställda taxin. Strax därefter kraschade Taxi Kurirs bokningssystem ihop så vi fick nöjet att behålla de sista gästerna ytterligare en timme innan deras taxi slutligen kom.

Rejält onyktra men fortfarande uppe i varv plockade Perry och jag undan efter festen och gick igenom kvällen. Det blev en otroligt rolig kväll trots att vi inte blev fullt så många som vi från början tänkt oss. Vi var båda överens om att utklädnad tillför en extra dimension till festen och både vi och barnen kan tänka oss att göra om det igen. Till och med Samuel som aldrig vill klä ut sig eller göra något spontant sa att nästa gång vi har gäster vill han vara Sherlock igen :). Dagen efter var rätt tung men vi fick besök av våra nyårsgäster igen som skulle hämta sina bilar och det var trevligt. På kvällen gick vi till ICA och handlade godis, läsk och ostbågar tillsammans med barnen och sen tittade vi på Dumma mej i soffan innan alla slockande. 

Jag kände mig trött men också oerhört glad över att festen blev så bra, över att jag är på bättringsvägen med förkylningen i alla fall (foten är det sämre ställt med) och att jag överhuvudtaget lever! 

Gott Nytt År!


önskar 

Bond, Frost, 
Sherlock och Ironman


2 kommentarer:

  1. TACK för en fantastisk nyårfest! Maten var långt ifån OK!! Den var helt fantastisk och ni hade gjort så himla fint!! TACK för att vi fick vara med och dela denna kvällen med er och fira in det nya året!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att ni bidrog till att göra nyårsafton till den bästa på länge! Jättekul att ni gick all in på filmtemat. När jag berättar om nyårsfesten är det många som säger: Å vad kul, det ska vi också ha nästa år!

      Radera