måndag 8 september 2014

En riktig tempohöjare

I helgen har det varit underbart väder, sol, nästan vindstilla och drygt 20 grader varmt. Perfekt cykelväder alltså! Jag har ju tillfälligt träningsförbud men det innebär inte att man inte kan ut och rulla lite på en tempocykel som man fått låna av en snäll klubbkompis. Så igår tog jag bilen och styrde mot Vallentuna med förhoppningen att hitta en rak och hyfsat öde väg där jag kunde vingla fram och tillbaka ett tag. Jag hade dock missat att det i söndags var Roslagshösten, ett cykellopp som går genom Roslagen, Vallentuna och Upplands Väsby. Det kändes som vart jag än körde så kryllade det av cyklister, och jag ville ju varken ha bilar eller cyklister på den väg jag skulle köra. Till slut hittade jag en väg som var ca 8 km, hyfsat rak men framför allt med väldigt lite trafik. Jag hoppade upp på cykeln och trampade iväg. Det var lite vingligt i början och ovant att ha växlarna framme i pinnarna och bromsarna ute på handtagen, men efter bara en stund gick det bättre. Och efter ett par vändor gick det riktigt bra. Det var en härlig känsla att susa fram ihopkrupen som en köttbulle för att ta minimalt med vind. Det är absolut ingen värstingcykel jag lånat, tvärtom, men ändå var det en helt annan känsla jämfört med min racer. Så till nästa säsong ska jag definitivt sätta pinnar på racern och kanske även köpa ett par bättre hjul. Någon triathloncykel kommer jag dock inte att köpa även om det känns lockande.

Det lilla gröna vrålåket

Helgen förflöt annars utan större revolutionerande händelser. I fredags hade Perry och jag ett par timmar egentid. Samuel var hos mormor och Timothy var på kalas. Planen var att springa ett terrängpass, men eftersom jag var hängig bytte vi den aktiviteten mot en öl och lite snacks på altanen. Det var också härligt och ovant! 

Efter att ha varit helt sänkt hela helgen och sovit så fort jag fått en chans, börjar jag nu piggna till lite grann och jag hoppas kunna börja träna ordentligt i mitten av veckan. Imorse var jag i simhallen innan jobbet och körde lite teknikövningar i 30 minuter, sånt som man aldrig annars tar sig tid till när fokus ligger på fart och distans. Sen cyklade jag till jobbet i dimma och duggregn. Veckan bjuder förhoppningsvis på en utekväll på torsdag och kanske nån annan trevlighet mot slutet av veckan. Fram tills dess är det bara att bita ihop och beta av alla inbokade aktiviteter. Mitt mål den här veckan blir att piggna till igen och få tillbaka det lilla tålamod jag hade innan jag blev dålig. Det kan inte varit lätt att vara kille, varken stor eller liten, i den här familjen den senaste veckan. Jag hoppas att penicillinet hjälper och att jag slipper ytterligare en kur, vilket läkaren hotade med när jag försökte förhandla ner behandlingstiden från 10 till 7 dagar. Han sa att kuren normalt är 14 dagar och att det inte är ovanligt att man behöver två. Så jag tackade och tog emot min 10-dagarskur! 

Följetången med IKEA fortsätter. Eftersom även den fjärde leveransen innehöll en trasig garderobsdörr, den här gången med ett stort hål mitt i dörren, har vi nu bett om att få häva köpet. Så i helgen monterade vi ner garderoben, om det är meckigt att montera upp IKEA-möbler så är det ingenting emot vad det är att montera ner dem. Det tog två personer ca 1 timme. Och ikväll var de och hämtade delarna. Sen kommer de ringa och erbjuda oss återbetalning för varan, kompensation för monteringsarbete och även en skälig ersättning för allt besvär detta medfört. Spännande att se hur de värderar den sista komponenten.

Nu har jag varit på föräldramöte, lagat müsli och förberett middagen imorgon. Återstår att packa jympakläder, läggar fram fiolen och kläder till barnen. Sen får man sooooooova :)! Imorgon ska jag jobba hemma, larmkillen kommer och installerar larmet efter renoveringen samt heminredaren Rakel som vi anlitade lägenheten. Nu ska här bli ordning och reda, framför allt i barnens rum. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar