torsdag 10 maj 2012

När smockan hänger i luften

Idag har jag för första gången besökt en boxningslokal, och inte bara besökt utan även idkat boxningsträning. (Boxercise på SATS räknar jag numera inte som boxningsträning...) Det var min kära kollega Lina som lurade med mig dig, hon sa att vi skulle köra lite boxning som omväxling till cirkelträning. Inte ett ont anande följde jag med Lina och 4 killar till det inbokade träningspasset. Direkt när vi kom in i lokalen kändes det som att komma till en annan värld, det kändes som jag var med i Snabba cash eller nån av Salander-filmerna. Det var mörkt, otroligt varmt och luktade svett. Ett gäng höll på att slå ihjäl varandra, fast det var bara vanlig träning med full kontakt berättade proffsen i mitt sällskap. Jag började fundera lite över vad jag egentligen gjorde där men nu var det försent att backa ur.

Vi körde lite uppvärmning och sen fick vi varsitt par stinkande boxningshandskar. Sen körde träningen igång. Tränaren var vänlig men hårt och skrek åt oss vad vi skulle göra och korrigerade oss som gjorde fel. Även om vi inte körde full kontakt, eller nån kontakt alls egentligen, fick jag mina smockor. Mest av mig själv då jag inte orkade hålla garden uppe hårt nog eller då jag för en mikrosekund tittade på nåt annat än min motståndare. Det var otroligt jobbigt och svetten rann, samtidigt var det lite kul att få slå hårt på någon. Vi körde olika kombinationer av slag och avslutade med lite styrka. Jag kände att det här nog inte riktigt var min grej men klarade mig hyfsat tack vare min grundkondition. Efter passet hade man russinhänder som stank svett, skavsår under fötterna efter att ha studsat runt barfota på mattan i 40 min och armar som gelé. Men en erfarenhet rikare.

Tränaren var ganska nöjd med oss och sa att nästa vecka kör vi "på riktigt". Den här gången hade varit ett undantag bara för att jag o Lina var med. Jag undrade vad som menades med det och det betydde naturligtvis att man skulle slå på varandra på riktigt. Jag bestämde mig där och då för att min boxningskarriär var över och konstaterade att det aldrig skadar att prova nya grejer men att jag är gammal nog för att inse mina begränsningar. Så jag avböjde nästa träningstillfälle, de får ge någon annan storstryk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar