torsdag 18 augusti 2011

Det FINNS annat i livet än träning, faktiskt

Nu vet jag, det FINNS annat i livet än träning. Visserligen har jag morgonjoggat ett par gånger på semestern, men jag har även blivit omvänd, delvis i alla fall. Vändpunkten kom när vi tillbringade 2 dygn på Väderöarna, 58° 34′38″N 11°4′4″O, den sista utposten på Västkusten inför tusen mil av hav, nordsjö och atlant. Båtfärden ut till ön i en täckt ribbåt var ganska skumpig i 2,5 meter höga vågor, men enligt de som bor på ön var det lugn sjö den dagen. De kör ut gäster i upp till 6 meter höga vågor. Väl framme på ön insåg jag ganska snabbt att man inte ens med bästa vilja varken kan springa eller cykla där. Allt man kunde göra vara att bara vara. Njuta av lugnet, sola på en klippa, fiska krabbor, bada i tunna, äta god mat eller titta på utsikten. Lugnet infann sig ganska snabbt i min rastlösa själ och inte en enda gång funderade jag på träning faktiskt. Jag funderade överhuvudtaget inte så mycket utan njöt bara av att vara där.

Vistelsen tog snabbt slut men känslan sitter kvar, länge. Jag tror jag behöver lite sånna här avbrott ibland för att få lite perspektiv på livet. Nu funderar jag på vilken utpost vi ska besöka nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar