tisdag 6 december 2011

I denna ljuva juletid

Mycket tid har gått sen senaste bloggen och många tankar har tänkts…Det är tur att jag inte förtjänar mitt levebröd som bloggare för då hade det varit fattigt den senaste månaden. Tiden rinner iväg och orken och inspirationen har varit på bottennivå de senaste veckorna. En förkylning och fullt schema på jobbet och privat har dränerat mig på den lilla energi som fanns kvar efter omställningen till vintertid. Det har varit minst sagt sparsamt med träning och det känns faktiskt helt ok. Kropp och själ har fått chans att vila lite och jag ser med stor tillförsikt fram emot nästa år. Jag är övertygad om att inspirationen återvänder med nyårsskumpan i Idre :).

MEN nu närmar sig julen med stormsteg och då förväntas alla vara glada och snälla, så det är bara att kasta sig in i julstöket med liv och lust. Vid den aktningsvärda åldern 39 år har jag gjort mitt första pepparkakshus. Annas prefab fick utgöra grunden. Det var en tillräcklig utmaning att montera ihop det och pynta det tillsammans med en ivrig 4-åring, tillslut var det Nonstop och kristyr överallt. Vi var dock båda väldigt nöjda med resultatet även om det inte skulle ta hem förstapriset i en pepparkakshustävling direkt.

I helgen inhandlades en julgran, i plast i och för sig men ändå. Den är lagom hög och förhoppningsvis tät och fin (har inte monterat ihop den ännu), barrar inte och kan återanvändas. Vissa säger att det inte är samma känsla som med en riktig gran eftersom den inte luktar gran. Men det är bara positivt för mig då min näsa inte gillar grandoft inomhus och börjar rinna. Blir saknaden av grandoft outhärdlig får vi väl komplettera med lite granspray eller en Wunderbaum.

Nästa aktivitet på julschemat är pepparkaksbak. Jag har beställt special-pepparkaksdeg som man bara inte kan misslyckas med. Det gäller bara att inte glömma bort pepparkakorna i ugnen så att de blir brända…Glögg och saffranslängder har också inhandlats och avnjutits i goda vänners lag. Det finns ju numera en mängd olika goda glögger och bagerierna tävlar om att göra den smarrigaste saffranslängden, så jag ser ingen mening med att stressa ihjäl mig och försöka hinna sätta egen glögg och baka eget saffransbröd som ändå inte blir lika gott.

Julstjärnor och adventsljusstakar plockades fram till första advent och snart ska vi ta fram alla tomtar som ligger i källaren och väntar. Några få julklappar ska inhandlas och sen är det klart!

Jag är mycket nöjd med mitt julstök, alla halvfabrikat och prefabs till trots. Precis som med allt annat här i livet gäller det att sätta kraven på sig själv på rätt nivå och utgå ifrån sina egna förutsättningar. Då är det lättare att känna sig nöjd med sin prestation och chansen att det blir en fridefull jul ökar. Annars finns det ju gott om avskräckande exempel på hur det kan gå…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar