söndag 22 april 2012

Fett avhängd

Förra veckan var en ganska hård träningsveckan med två långpass, ett intervallpass, cirkelträning och ett pass simning. För en som är van att träna 3 dagar i veckan känns det som det var lite förmycket av det goda. Den här veckan skulle bli lugnare, och det blev den men för den sakens skull inte sämre.

Inledde veckan med ett lunchlöpning 9 km längs Djurgårdskanalen. Benen var väldigt pigga och jag joggade lätt runt i 5.13-tempo. Hade velat springa snabbare idag men ibland är det bra att låta huvudet bestämma. Veckan är lång och beslutet kändes rätt, moget o genomtänkt på nåt sätt.

Torsdagens obligatoriska lunchlöpning genomfördes tillsammans med fyra snabba killar. Vi körde intervaller på Stadion. 1200 m, 1000 m, 800 m, 3x400 m och 200 m med 1 minuts vila. Fördelen med att springa på bana är att jag inte behöver känna mig helt ensam för jag ser killarna även om jag alltid blir ifrånsprungen. Nackdelen är att jag alltid får kortare vila eftersom jag vill starta nästa intervall samtidigt som dem. Och så skedde även denna gång. Efter den första intervallen var jag avhängd, efter den andra lite mer avhängd och efter den tredje var jag fett avhängd och grymt trött. Så fyrahundringarna gick på ren vilja och jag stupade i mål sist av alla. Den sista tvåhundringen var bonus men där sprang jag faktiskt fortare än den långsammaste killen!!! Joggingturen tillbaka till jobbet kändes som den gick i slow motion och jag var supernöjd med passet. Trots att jag alltid är sist visar min klocka, som jag har med mig ibland, att jag faktiskt blir snabbare. Så även om det känns lite tufft ibland att nästan alltid vara supersist uppskattar jag att träna i killarnas sällskap. De är snälla, snabba och uppmuntrande och sålänge jag kör med dem vet jag att jag ger 110% på varje pass.

Resten av veckan ägnades åt att återställa näringsbalansen genom ett massivt intag av god mat och avslutades med ett 30-km pass idag. Känns som en bra träningsvecka trots att den "bara" innehöll tre träningstillfällen. Ibland är det bra att satsa på kvalitet före kvantitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar